5 příznaků toho, že se blíží konec vašeho auta
Opravy auta patří k těm nejméně příjemným zážitkům. Většinou vás stojí velké tisíce a výsledek je často nejistý, závada se může znovu projevit. Na co byste měli dávat pozor?
Pískání turba
Motory přeplňované turbodmychadlem jsou dnes naprostá samozřejmost. A to jak u benzínových, tak u naftových motorů. Přičemž jde o velmi složitou součástku, která je náročná na výrobu, i údržbu. Turbodmychadla v automobilech dosahují až 300 000 otáček za minutu, což je zatraceně hodně. A díky tomu jsou také citlivá. Třeba na mazání. Pokud šlapete na krk hned studenému motoru, kdy olej nemá ještě správnou teplotu, turbo se nemaže dokonale a problém je na světě jedna dvě. Stejně tak, pokud vypnete motor poté, co turbo mělo vysoké otáčky. Lopatky jsou často rozžhavené a nestihnou se ochladit. Vlivem tepla a gravitace se pak deformují.
Pokud slyšíte turbo pískat, už je něco špatně a měli byste jet do servisu. Odkládat opravu či výměnu turba se nemusí vyplatit. Turbo se může zadřít a uvolní se z něj kovové špóny. Ty se dostanou do oleje a zaděláno na problém. I když vám turbodmychadlo vymění, špóny můžou zůstat přichycené k vaně oleje a o několik týdnů, měsíců či let později se dostanou tam, kam nemají, a s novým turbem bude také ámen.
Tip: Pokud se rozhodnete automobil vyměnit, vybírejte především z vozů s certifikátem CEBIA, který garantuje původ vozu a udaný nájezd v km. V ČR tyto ověřené ojeté vozy nabízí např. společnost TUkas. Ojeté automobily u nich plní standardy jako je ŠKODA Plus, DasWeltAuto, Volvo Select či Opel certifikované vozy.
Modrý dým
Auta se staršími emisními normami, jako jsou Euro 2 nebo Euro 3, kouří. S tím je třeba se smířit. Normální je, že z naftových motorů jde černý dým a saze. U benzínových motorů se tu a tam může objevit i bílý kouř a nemusí to nic znamenat, může jít jen o horší kvalitu paliva. Jakmile ale začne být dým modrý, máte velký problém. Modrý dým vzniká, pokud se do spalovacích komor válců dostává také motorový olej. A to je moc špatně. Lepší variantou je, když se olej dostává jedním směrem, tedy právě do válců. Pak je třeba se smířit s tím, že aspoň jednou týdně zkontrolujete jeho hladinu a případně doplníte. Horší ale je, pokud je průsak oboustranný. To znamená, že palivo se dostává do oleje a to je cesta do pekel. Nafta v oleji nikdy nebude tak dobře mazat, jako olej samotný a zaděláváte si na zadření motoru či jiné problémy.
Když tedy vidíte modrý dým z výfuku, mazejte do servisu.