Náš autotest: Ford Fiesta ST+
Ještě nejste tak staří, abyste si nemohli koupit auto pro zábavu, ne? Vždyť nestojí majlant a udělá vám radost pokaždé, co do něj nasednete. Jmenuje se Ford Fiesta ST.
Dlouho, hodně dlouho jsme tu neměli tak strašně zábavné auto. Řidičsky zábavné. Které potěší každého, koho baví řídit. Je to vlastně jedno z nejlepších aut, které si můžete koupit za půl míče.
Není to pozlátko
Ať to všichni vědí! Ať vidí, že si užívám života, že mě baví rychlá auta. Kupte si křiklavě oranžovou Fiestu, v třídveřovém provedení s výrazným přítlačným křídlem vzadu. Tohle zkrátka musíte milovat. Auto je vystajlované velmi vkusně, žádný tuzing, ale vkusné doplňky, které z něj dělají magnet na oči.
Tohle křeslo chceš domů
Pak přijdete k autu, otevřete velké dveře (je to třídveřák, tak jsem docela dlouhé) a posadíte se do sedačky Recaro. Modří už vědí. Recaro dělá ty nejlepší sedačky pro sportovní auta na světě. Do sedačky doslova zapadnete a obejme vás ze všech stran. V zatáčkách se ani nehnete, dokonalá jistota.
K tomu přidejte hliníkové pedály a sportovní perforovaný volant, který výtečně padne do ruky a je hotovo. Takhle si představujeme dokonalý kokpit hot-hatche. Středový panel je teda trochu moc civilní, ale čert ho vem.
3, 2, 1, start!
Čudlíkem nastartujete a už je to tady. Už vám běhá mráz po zádech a máte husí kůži. Ačkoliv je pod kapotou jen přeplňovaná jedna-šestka se 182 koníky, zvuk je naladěný výtečně. Máte pocit, že pod kapotou jsou aspoň 3 litry a 6 válců. A není to žádný laciný zvuk, který by působil směšně, tohle vám fakt udělá radost.
Pak se rozjedete a znovu vám Fiesta udělá strašnou radost. Motor je úplně hladový po otáčkách. Vybízí vás, abyste jej vytáčeli, abyste po něm chtěli pořádné výkony, abyste mu šlapali na krk a chtěli po něm sežrat celou mateřskou školku. Táhne až za hranici 6000 otáček a doslova vás nutí jet rychleji a rychleji. Pomáhá tomu i výtečná převodovka, řadit můžete tak rychle, jak rychlé jsou vaše reakce. Fiesta vás brzdit nebude.
Vypadá to, že 182 koní není tolik, jenže Fiesta váží jen lehce přes tunu, navíc má k dispozici overboost, který krátkodobě zvýší výkon motoru o dalších 15 koní / 30 N.m. Jak to funguje? Stačí pedál akcelerátoru přitlačit až na podlahu a po dobu až 15 sekund dostanete extra porci výkonu navíc. Na stovku tak zrychlí pod 7 sekund a to je sakra dobrý výsledek. Maximálka pak leží až za hranicí 220 km/h.
Přilepený k zemi
Najednou si to mažete po okresce takovou rychlostí, že aleje kvetoucích sakur se mění jen v rozmazané čmouhy, příkopy vypadají jako nekončící zelená svodidla závodního okruhu. Jste tu jen vy a Fiesta. Podvozek je doslova přilepený k zemi a nic ho nedonutí k tomu, aby se odlepil. V tom dobrém i zlém. V tom zlém to znamená, že na silnici ucítíte každou nerovnost. Ucítíte přejetí stébla trávy, auto vám dá o tom vědět jak prostřednictvím sedačky, tak pomocí volantu. Čím ostřejší serpentiny, čím utáhlejší zatáčky, čím kratší vracáky, tím víc to Fiestu baví. Před zatáčkou si jen ťuknete do brzy. Fiesta se zhoupne na přední kola, pak dáte jen lehký pokyn volantem, protože řízení je hodně strmé a oranžová střela se krásně stočí tam, kde je potřeba. Pak opět vrátíte plný plyn a zaboření do sedačky vystřelíte vpřed. Zadek si tu a tam odskočí, aby byla nějaká ta legrace, ale poslouchá na slovíčko! Jo a stabilizaci rovnou vypněte, jinak je po zábavě. Tu nechte manželce na nákupy. Tohle vás nemůže přestat nikdy bavit.
Jsem mladý, mám se dobře
Stačí mrknout do ceníku a bude vám jasné, že tolik řidičské zábavy si za tyhle peníze s žádným jiným autem neužijete. Zaplatíte za něj něco kolem půl milionu, ale dostanete parádně výbušný motor, který se k autu skvěle hodí, nejlepší podvozek ve své kategorii a zábavu k nezplacení. Tohle je auto, který prostě chceš!
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,9 s |
Maximální rychlost | 223 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1196 kg |
Průměrná spotřeba | 5,9 l/100 km |
Rozměry | 3975 × 1 709 × 1 495 mm |
Cena od / testovaného vozu | 459 990 Kč / 533.990 Kč |
Autor: Analytik