Náš autotest: Nissan Juke Nismo RS. Motokára na silnice
V autosalonech nenajdete mnoho aut, jako je tohle. Je to možná jedno z posledních svého druhu. A udělá radost každému nadšenému řidiči.
Pravdou je, že crossover, který vlastně vypadá jako malé SUV není právě ideálním autem, které by aspirovalo na označení „hot hatch“. K tomu přidejte benzínový motor s malým objemem (1,6 litru) a vlastně to vypadá docela na fail. Jenže chyba lávky! O naladění auta se postarali pánové z divize Nismo (Nissan Motorsport) a věřte, že umí doslova zázraky. O tuning aut se starají už 31 let.
Přizdisráči si nevyberou
Žádné jiné auto nevzbuzuje emoce kvůli designu, jako právě Juke. Bohužel často negativní. Přitom to nedává smysl! Současná auta jsou pořád více stejná, jedno od druhého nepoznáte, u automobilek často nepoznáte jeden model od druhého, jak jsou stejné. A Nissan se toho nebojí. Juke je zkrátka jiný a hodně jiný. Kdo se bojí odlišit, pro toho Juke nebude, ale pokud máte koule na to, abyste vystoupili z řady, Juke bude pro vás. Vypadá jinak, ale vypadá dobře. Červené sportovní doplňky z něj dělají velmi šmrncovní auto, které odpovídá charakteru celého vozu. Velmi dobře Nissane!
220 koní pro vyvolené
Leckoho by mohlo zaskočit, že motor má objem jen 1,6 litru. Jenže žijeme v jiné době, takže překvapovat by vás to už nemělo. Výkon 160 kW je naladěný naprosto skvěle. Jak to myslíme? Většina podobných malých motorů s turbem skvěle zatahuje od nízkých otáček. V 1500 máte pocit, jako byste řídili osmiválec. Auto neskutečně táhne. Jenže pak chcete někoho předjet. Vytočíte motor na 4000 otáček a chcete po něm nějaký další výkon a kde nic, tu nic. Vytočí se třeba až do 6000, ale to mu už dávno došel dech. Juke RS na to jde úplně naopak. Do 4000 otáček nejede špatně, ale není to nic extra. Ve 4000 otáčkách nastane abrakadabra a Juke s obrovskou chutí vystřelí vpřed a táhne s obrovským nadšením až za 6000 ot. / min. Úplně mi to připomnělo zlatou éru Subaru z přelomu milénia. Přesně takto se chovaly legendární Imprezy WRX STi.
Jinými slovy, výkon si musíte zasloužit. S Jukem se tak nebudete courat na 2000 otáček, ale budete jej držet pod krkem. Bez hvizdu turbodmychadla neujedete ani ránu.
Opravdová motokára
Stíhá podvozek živému motoru? Je naladěný hodně tvrdě. Juke vám dá pocítit každý kamínkem na silnici, každou nerovnost. Ale díky tomu skvěle sedí na silnici a zkušeného řidiče nezradí. Pomáhá mu k tomu ještě jedna vychytávka – tolik oblíbený samosvorný diferenciál mezi předními koly. Ten nedovolí protočení odlehčenému přednímu kolu v zatáčce, aby se protočilo a naopak to, na které tlačí tíha vozu se zakousne do asfaltu a táhne Juka ven obrovskou silou. Důraz klademe na „zkušeného řidiče„. Řada současných hot-hatchů jsou vlastně takový mazlíci, kteří vám dovolí být neskutečně rychlí, i když nejste právě superřidič. Juke za vás nic neudělá. Rychlost si musíte vybojovat. Tady musíte držet volant pevně (tu a tam vám uštědří pěknou ránu) a motor pod krkem, aby se auto chovalo tak jak chcete. O Octavií RS projedete zatáčky o 1/3 rychleji, ale užijete si u toho 3x méně legrace, než v případě Nissanu. Když jedete pilu, budete mít tep 200, adrenalin na maximum a vydýchávat se budete ještě 5 minut po jízdě. Jóóóóó!
Pro radost
Na Juke je třeba si zvyknout. Třeba místa pro řidiče není mnoho. Snesl bych výše položený volant a řazení by přeci jen mohlo být přesnější (navíc je hodně tuhé, ale to nevadí, adrenalin musíte někde vypustit). Parádní byla ruční brzda. Řidiči je hned po ruce a funguje skvěle. Jen trochu ji přitáhnete a zadní kola stojí. Na projetí zatáčky dveřmi napřed tak ani není potřeba sníh, stačí trochu mokra. Vyzkoušeno za vás!
Ale za tyhle peníze je to superzábavné auto. Testovaný model měl veškerou možnou příplatkovou výbavu a nedáte za něj ani 700 000 Kč. Pokud ještě nejste starej křen a chcete si za volantem užívat hlavně zábavu, tak vůbec neváhejte. Nissan Juke Nismo RS je tu pro vás!
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,0 s |
Maximální rychlost | 220 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1315 kg |
Průměrná spotřeba | 7,2 l/100 km |
Rozměry | 4 165 × 1 770 × 1 565 mm |
Cena od / testovaného vozu | 597 000 Kč / 671 100 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Autotest: DS 4 Crossback. Liga výjimečných!