Nejnebezpečnější auta roku 2015
Organizace Euro NCAP pravidelně dělá crash testy aut. Aby zjistili, která auta jsou nejbezpečnější na trhu. My na to jdeme ale z druhé strany. Která auta prodávaná na evropském trhu byla v loni propadákem?
Abychom vše uvedli na pravou míru. Všechna prodávaná auta jsou zatraceně bezpečná. Vysokopevnostní ocel, nové techniky svařování, lepení, lepší počítačové modely pomáhající konstrukci zaručují, že auta jsou bezpečná. Ale některá více, některá méně. Kdo měl v loňském roce nejméně štěstí?
Lancia Ypsilon
Malá Italka dostala jen 2 hvězdy z 5 možných. V celém crashtestu měla tak trochu smůlu. Už po první ráně začalo auto hořet. Zkrat baterie, k tomu nějaké ty hořící tekutiny a neštěstí bylo na světě. Ale za to Euro NCAP body nebere. Problém je hlavně v chabé ochraně cestujících na zadních sedadlech. V tomto autě si dozadu raději nesedejte! Bohužel ani řidič na tom není úplně dobře, auto nabízí horší ochranu krční páteře.
Útěchou vám může být, že Lancia Ypsilon se na českém trhu neprodává. Ale až budete v Itálii, dejte si pozor, do jakého auta sedáte.
Renault Traffic / Opel Vivaro
Vozy Renault už dlouhá léta sází na bezpečnost, je tedy překvapením, že Renault Traffic a jeho dvojče Opel Vivaro, dostaly jen 3 hvězdičky. Kde je zakopaný pes? Auto samo o sobě je bytelné a bezpečné, jenže jeho nákladní verze nenabízí v základu airbag spolujezdce. A Euro NCAP vždy testuje auta v základní výbavě. Ne že by snad spolujezdec neměl šanci na přežití, to vůbec ne, ale asi je lepší padnout hubou do nafouknutého polštáře, než jen tak nechat viset hlavu na tenkém krku. Horší je i ochrana chodců, takže až budete stát na přechodu a bude se blížit Renault Traffic nebo Opel Vivaro, raději si rozmyslete, zda vstoupíte na přechod.
Fiat Panda Cross
Fiat Panda Cross je opravdu maličké auto, dobře si tedy rozmyslete, zda do něj sedat nebo ne. Všimněte si na videu, jak vypadá řidič hned při prvních crash testu. Že to není nic hezkého? Máte pravdu. Brzdí až o volant, což není vůbec příjemné. Při zkoumání se zjistilo, že airbag nebyl nafouknutý naplno. Zlí jazykové by tak řekli, že auto bylo vyrobené v pondělí ráno nebo v pátek odpoledne, jenže ani v ostatních disciplínách si malý Fiat nevedl dobře. Tři hvězdičky jsou tak vlastně ještě docela lichotka.
BMW Z4
Vypadá to, že nebezpečná auta skončila. BMW Z4 je sice páté od konce, ale pokud se podíváme proč, není to tak zlé. Všechny crash testy vozu dopadly poměrně dobře, na to, že jde o roadster, jenže malý sporťáček není vybaven elektronickými berličkami. Jednak proto, že je už trochu staršího data výroby, jednak proto, že u sporťáku různé elektronické nesmysly řidič stejně nepotřebuje. Pokud je tohle páté nejhorší auto testované v loňském roce, tak je to vlastně super!
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
2016: víme, jaká auta uvidíte v Ženevě