VESNICKÁ ZÁBAVA S KAPELOU KABÁT REVIVAL? PROČ NA NĚ CHODÍ STOVKY LIDÍ?
Kabát – myslím tím ten originální Kabát – je bezpochyby nejúspěšnější českou kapelou minimálně posledních 15 let (a velmi úspěšnou ještě o dost déle). Už samotný fakt, že tuzemský hudební soubor poctí svou návštěvou na dvou megakoncertech víc lidí než jakoukoliv zahraniční superstar, je výmluvný víc než dost. A to i kdyby se všichni arbitři „dobrého vkusu“ stavěli na zadní. Že má právě takováhle kapela svůj revival resp. několik revivalů, je zcela logické. Proč ale i oni slaví v Česku poměrně velké úspěchy?
„Originální“ Kabát hraje naživo málo
Je to tak – oni si to totiž můžou jako jedni z mála dovolit. I v době, kdy je CD víceméně mrtvý nosič a většina lidí si desku své oblíbené kapely zdarma stáhne z některého z mnoha file serverů, Kabáti stále prodávají a navíc slušně (a rozhodě to není proto, že by jejich fans neuměli stahovat, jak praví známý vtip). Nejsou tak odkázáni jen na příjmy z koncertů, v klidu mohou jejich počet snížit na několik v roce a vybrat si jen ty největší haly v největších městech (o výše zmíněných open airech na Vypichu ani nemluvě) – a taky požadovat za to cenu odpovídající jejich postavení. Co ale fans Kabátu z menších měst a vísek? Ne každému se chce za nimi cestovat štreku, o neochotě platit poměrně drahé vstupné nemluvě. A tady se nabízí prostor pro Kabát revival – ať už kapela zahraje na místním fotbalovém hřišti nebo v kulturáku z komunistických časů, stovky příznivců „originálu“ si na koncert za padesátikorunové vstupné s levným točeným pivem rádi zajdou. A užijou si to možná lépe než uprostřed mnohatisícového davu v O2 Aréně, kde si nemohou ani zapálit cigárko a pro předražený eurobeer je třeba ujít stovky metrů po chodbách.
Písně Kabátu už si žijí samostatným životem
Pomalu, ale jistě ano. Songy typu „Pohoda“ nebo „Malá dáma“ a řadu dalších nemá problém zařadit do repertoáru jakákoliv zábavová „univerzální“ kapelka hrající všehochuť od dechovky přes Šlitra/Suchého až po…třeba Kabáty. Jejich písně se hrají u táboráku na kytaru, zpívají si je fotbaloví vlajkonoši cestou ze stadionu i opilí manažeři na teambuildingovém večírku. Dochází tak ke známému fenoménu, že přestává být důležitý původní autor nebo interpret, ale píseň jako taková. A kdo zahraje kolekci takových písní, které každý zná, hezky pěkně najednou živě? Řekl bych, že kromě Kabátu nejlépe Kabát revival.
Kabát je „značka“ i bez Kabátu
Taky jste si toho všimli? Původní Kabát už od dob prvního alba „Má ji motorovou“ z roku 1991 používá v názvu svoje typické grafické logo s „ostrým“ fontem písma. Když to člověk přežene, dá se říct, že se konzumentům hudby vizuelně vrylo pod kůži pododbně jako třeba logo Coca-Coly nebo McDonalds. Jenže zatímco u ochranných známek výrobků je právní ochrana před napodobeninami poměrně silná, u grafiky názvů kapel už tomu zdaleka tak není. Kabátí revivaly tedy až na výjimky používají stejné logo jako originál, přičemž s oblibou na plakátech uvádějí slovo „Kabát“ daleko většími písmeny než přídatné „revival“. A i když si „čtenář“ plakátu vzápětí uvědomí svůj omyl, reklamního efektu už bylo dosaženo a o koncertu revivalu už se ví. A to by bylo, aby na něj přišlo málo lidu.
A osobní poznámka na závěr: nejsem žádným velkým fanouškem Kabátu. Ale zcela upřímně – může se dnes něčím podobným kterákoliv jiná tuzemská kapela?
MOHLO BY TĚ ZAJÍMAT:
Naší zemi zachvátila Hruškománie. Proč?