Proč filmy podle her na plné čáře prohrávají? Jak dopadne Warcraft a další?
Chystané velké ryby jako Warcraft a Assasin’s Creed nutí mnohé z nás zamyslet se nad otázkou, kterou už raději ani neřešíme. Totiž proč zatím každé filmové zpracování známých her stálo za ho… horlivé vytlačování z paměti. Bude to i tentokrát stejné?
Odpověď je důležitá hlavně pro tvůrce
I když do Warcraftu zbývá celého půl roku a do Assasin’s Creed ještě o půl roku více, očekává se od nich díky globální mase fanoušků mnohé. Celosvětová známost her ovšem ještě nutně nemusí znamenat, že přebijí globální rozměr zklamání z doposud zfilmovaných her. Je nutné uvědomit si, a co je důležitější, aby si i filmoví tvůrci uvědomili, co stojí za tím každým jediným propadákem v dějinách.
Hry se filmy prostě nahradit nedají
Tituly jako Mortal Kombat, Lara Croft, Resident Evil, Prince of Persia, Doom, Max Payne, Hitman – spousta dobrých her, spousta špatných filmů. V základu jde o ten problém, že herní zážitek jako takový je stěží napodobitelný. Jakmile takovou hru hrajete, stáváte se její postavou a scénáristou. Za každým výstřelem, zásahem, neúspěchem i svou smrtí jste jedině vy, vy čelíte nepřátelům, strachu a nejistotě. Tvůrci dosavadních snímků se vždy zaměřovali na to, aby uspokojili hráče poskytnutím toho všeho kolem. Jaksi ale zapomněli, že hráč je tentokrát v sedačce v kině, a postavu a scénář píší oni. Přemrštěná akce, krev, nebo „lekačky“ však nemají cenu, když jim chybí slušný rámec, příběh, který obvykle vytvářel hráč – interaktivita je nenahraditelná.
Mělo by to být propracované
Povrchní vizuální efekty, hollywoodské tvářičky a napodobená atmosféra nenahradí hloubku a detaily, na které se hráč bude před obrazovkou zaměřovat. Touží po syntéze a vyhledává drobná vlákénka, kterými by se mohl snímku zachytit. Nemá cenu se zaměřovat např. v Resident Evil výhradně na hororový prvek, jiný půvab to mělo u počítače ve tmě o samotě doma, jiný dojem to udělá v kinosále se stovkou dalších diváků. Scénáristi her nejsou učinění spisovatelé, ani jimi být nemusí. O to důležitější je ale napsat perfektně právě ten film.
Nemuselo by to skončit špatně
Může existovat na desítky her s perfektním scénářem, které by se filmovaly jedna báseň. Jejich problém je, že nejsou známé, nepřilákají tolik lidí, nevytlučou se z nich takové peníze. Peníze, peníze, peníze – vše se točí kolem nich. Blockbustery strhnout větší masu lidí, a proto jsou výhodné. Jenom se prostě nesmí zmršit, viz poznámky v minulých odstavcích. Chce to nový přístup, který doufejme Warcraft a Assasin’s Creed mimo dobrá jména mít budou. Tyto hry ale mají jednu velikou výhodu oproti zbytku propadáků z již zfilmované historie – propracovaný příběh rozvedený dokonce v doplňujících knihách. Warcraft navíc nemůže být nic jiného než vizuální pecka a Assasin’s Creed má…. Michaela Fassbendera!
Co myslíte vy, kde je chyba?
Autor: Jan Marek
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Největší filmové propadáky roku 2015