Zajímavá fakta o plechových miláčcích

Nemávejte rukou, vždyť ty svoje auťáky, fára a káry mnohdy hýčkáte víc než milenky. A někteří jim dokonce říkáte jménem. Věděli jste ale o autech tohle?

Auto miláčci

V současné době je po celém světě v provozu víc jak 1 miliarda vozů. A zhruba dalších 165 tisíc sjíždí každý den z výrobních pásů. Běžný nový čtyřkolový miláček se skládá průměrně ze 30 tisíc částí a součástek, ale bohužel v sobě obsahuje i víc než 50 těkavých organických látek.

To je ale značka…

Světem cloumá globalizace a platí to i v automobilovém průmyslu. Německý koncern Volkswagen kromě „svých“ dvou „véček“ vlastní také značky Audi, Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, MAN, Porsche, Scania, SEAT a Škoda.

Jiný automobilový velikán – Rolls Royce – se zase chlubí spolehlivostí a dlouhověkostí svých vozů. 75 procent všech aut, která kdy vyprodukoval, jsou stále ještě v provozu.

Rychlost má ve svém erbu vetknutou Bugatti Veron Super Sport. Jde o nejrychlejší sériově vyráběný a bez jakýchkoliv ať už povolených či nepovolených úprav na silnicích jezdící kočár s maximálkou 431 km/h.

Pro někoho je možná překvapením, že dvousedadlový Smart, který má ve svém rodném listu rok 1998, patří do německého koncernu Daimler AG, ale vyrábí se poblíž německých hranic ve francouzském městě Hambach. Do tohohle „inteligentního“ autíčka se dokázalo nacpat 19 dívek – i když pohodlí po cestě asi neměly.

Auto není jen motor a pneumatiky

Je jasné, že první auta byla ráda, že jedou, a tak nebyl čas na nějaké zkrášlování a vychytávky. Postupem času se ale na novinky dostalo, i když to mnohdy neměly lehké. Když bylo představeno první autorádio, tak ho mnohé státy chtěly zakázat s odůvodněním, že by mohlo odvádět řidiče od sledování řízení a zavinit tak nehodu.

Ne každý má ve výbavě svého auta tempomat. Ten kdo se s ním ale setkal a vyzkoušel ho, nemůže si ho na dlouhých štrekách vynachválit. A to si představte, že jeho vynálezce byl slepý. V roce 1945 si ho nechal patentovat inženýr Ralph Rowe Teetor. Poprvé se tempomat objevil ve výbavě vozu ale až o 13 let později, konkrétně v Chrysleru Imperial.

Každý z nás u auta řeší jeho spotřebu. Kolik ta daná kára žere, je jedním z důležitých faktorů ovlivňujících její pořízení. To v Turkmenistánu takové starosti nemají, protože každý zdejší řidič má nárok na 120 bezplatných litrů benzínu měsíčně.

To na druhém konci planety v Brazílii se snaží palivové náklady na jízdu řešit použitím ethanolu, který vyrábí z cukrové třtiny. S tímhle pohonem jezdí až 92 procent všech prodaných nových aut v této jihoamerické zemi.

Nehoda není náhoda

Vůbec první evidovaná dopravní nehoda se odehrála na jedné křižovatce v americkém státě Ohio už v roce 1891. Při tehdejším provozu to musel být docela pech.

V současné době je nehod mnohem více, ale přesto je pravděpodobnost, že právě vy zemřete na následky autonehody 1:5000. Nesmíte se prostě v autě rozčilovat, ani když trčíte někde v zácpě. Určitě je to nic proti průměrnému Američanovi, který si „traffic jam“ užívá plných 38 hodin ročně. Tak se nikam nehoňte, těch českých pár minut za to jistě nestojí.

Autor: Petr Lízal

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Neuvěřitelné příhody řidičů alkoholiků

Maserati – boloňská továrna na luxus