Volkswagen Golf GTI: Legenda na kolech v testu
Je jen málo takových legend mezi automobily. Volkswagenu Golf se prodalo už 30 000 000 kusů a prodává se 41 let. Nechci se vás dotknout, pánové, ale kdo z vás to má?
Golf GTI také není žádná rychlokvaška a dá se říct, že je to zakladatel hot-hatchů. Již 1. generace Golfu přišla s verzí GTI, v té době o podobných experimentech jiné automobilky ani nepřemýšlely. Ale dost bylo historie, máme před sebou 7. generaci GTI s výkonem 220 koní. Yes!
Celek dělají detaily
Na první pohled GTI vypadá jako každý jiný Golf. Teprve při podrobném zkoumání zjistíte mírné odlišnosti, které přidávají agresivní vzhled. Především jde o úpravu světlometů. Když GTI vidíte ve zpětném zrcátku, hned je vám jasné, že tohle auto je zlobivé a měli byste se klidit z cesty. Červená linka na grilu je pak jen dozdobením.
Káry stále v kurzu
Interiér odkazuje na všechny předchozí generace GTI. Konkrétně károvanými seslemi. Vypadají možná trochu retro a staromódně, ale jsou extrémně funkční – zajišťují skvělé boční vedení. V zatáčkách budete sedět jako přitlučení. Chválu si zaslouží volant. Je dole seříznutý, takže máte více místa na kolena.
Věděli jste že: Golf GTI používá progresivní řízení? Stačí jen trochu zatočit volantem a kola se hodně vytočí. Díky tomu nemusíte v serpentinách ručkovat, stačí jen uvolněně kroutit volantem.
Dvě tváře vozu
GTI jsme používali na takové to běžné ježdění do práce. Okreska, obchvat, kolona. Adaptivní tlumiče na Comfort, motor na režim Eco, tichý motůrek. A i na 18“ kolech jezdí Golfík komfortně, za 6 litrů benzínu. Pak ale přijde na řadu prázdná okreska. Stačí změnit režim na Sport. Tlumiče přitvrdí, zvuk motoru zhrubne, koníci ožijí. A můžete jet neskutečnou pilu. 220 koní táhne jako divá zvěř, podvozek je k silnici přilepený. Je úplně jedno, kolik jedete, GTI to zvládá s neskutečnou samozřejmostí. Vlastně ani nemusíte umět pořádně řídit (né, fakt nejezdíte jako Ogiér), a budete rychlejší, než všichni ostatní. Spotřeba? Počítejte tak od 11 litrů Naturalu 95 výš.
Klukovská léta
Několik lidí se mě ptalo, jestli má takové auto smysl. A já říkám, že jednoznačně! Díky těm dvěma tvářím. Umí jet komfortně a s nízkou spotřebou, ale umí za to zabrat a letět jako raketa. Pokud ještě nemáte vyoperované kyčle a nebudou vám vadit nízko položené sedačky, běžte do něj! Je to legenda!
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,5 s |
Maximální rychlost | 244 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1370 kg |
Průměrná spotřeba | 6,3 l/100 km |
Rozměry | 4268 × 1 799 × 1 442 mm |
Cena od (2.0 TSI GTI DSG) / testovaného vozu | 715 900 Kč / 1 011 800 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Otestujte se ve vizuálním vnímání