Proč se postavy v hororech chovají jako idioti?
Tahle otázka skličuje fandy filmových vyvražďovaček pořádně dlouho. Chcete vědět, jak to doopravdy je?
Fanoušci hororů to znají velmi dobře – postavy se přímo vyžívají ve zbytečném zkoumání nebezpečných situací. Jako by ti nebožáci byli nebezpečím přímo přitahováni, a proto se i přes dobře míněná doporučení diváků i svých souputníků vrhají do situací, které jim štěstí rozhodně nepřinesou. Ostatně, na tohle téma můžete vidět spoustu videí, kde se nad tupostí hororových hrdinů nevěřícně kroutí hlavou:
https://www.youtube.com/watch?v=AXuFwZ-IJbQ
Čím to tedy je?
Proč tak ochotně chodí do sklepa, na půdu či obecně do neznámých a temných místností? Mají hrdinové Noční můry z Elm Street, Vřískotu a téměř veškerých dalších hororových sérií skutečně tak málo rozumu? Na odpověď se zeptáme vědy, konkrétně psychologie.
Tajemné a neznámé nás samozřejmě láká. I když se toho bojíme. Očekáváme, že po překonání strachu následuje nějaká odměna, kterou může být i pouhé zjištění, že jsme tuhle situaci zvládli. Hlavně ale nechceme ztratit tvář před svým okolím. Copak byste před kamarády přiznali, že jste se báli jít do sklepa? Jistěže ne. V našem sklepě naštěstí nečekají takové nástrahy jako na postavy ve filmech. Tedy, doufejme.
Navíc si uvědomujeme, že takový strach není zrovna rozumný. Pokud hrdinové filmů nežijí náhodou v bizarním sci-fi univerzu, kde pod postelí standardně číhají zabijácké panenky, přijde jim samozřejmě divné se něčeho takového bát. A tak se pod tu postel samozřejmě podívají – což je v hororových řežbách obvykle to poslední, co stihnou.
Nezapomínejme na příběh!
Idiotské chování je ale často nezbytné i pro zápletku. Vzpomínáte na Záhadu Blair Witch, jeden z hororových hitů 90. let? Pořádné grády dostane příběh ve chvíli, kdy jedna z postav dostane vskutku spásný nápad – vyřešit bloudění po lese tím, že zahodí mapu do řeky. Tleskáme. Být na místě jeho kámošů, tak v tu chvíli asi zahodíme do řeky i jeho, ale z pohledu diváka je přesně tohle ten moment, který hororová zápletka potřebuje.
Stejně tak je mezi filmovými postavami, určenými k nechutné smrti, zcela standardním jevem, když se ve vypjaté situaci rozdělí. Proč zůstávat pohromadě a minimalizovat tak riziko překvapení, když se můžeme rozdělit a tomu šílenému zabijákovi to usnadnit? Tady už nám psychologie nepomůže, je to totiž jednoduchá scénáristická berlička, aby to měl vraždící maniak ještě o něco jednodušší.
Kde jsme to mohli vidět?
Nad tímhle vším jsme mohli žasnout už mnohokrát. Které horory ale na těchto prvcích vyloženě staví? Mrkněte na náš bleskový seznam:
- Vřískot – komediálně laděná hororová série, silně parodující klasické vyvražďovačky, se pitomě chovajícími postavami jen hemží.
- Osvícení – špičkový horor, kterému nelze mnoho vytknout, až na hysterickou a často nemyslící postavu manželky Jacka Nicholsona. Zavřít se s labilním manželem v prázdném hotelu daleko od civilizace a následně zkoumat, co se asi bude dít? Skvělý nápad!
- Tajemství loňského léta – teenagerovská řezničina devadesátých let. Kdyby se tam postavy nechovaly jako idioti, film by skončil po pěti minutách a na pokračování by rozhodně nedošlo…
- Kruh – přestože se jedná o jeden z lepších hororů, zdlouhavé a velmi nebezpečné vykecávání s vrahem po telefonu je oblíbenou činností i jeho hrdinů.
- Texaský masakr motorovou pilou – jistě, smrt motorovou pilou je efektní, ale přiznejme si to, příliš obratná zbraň to není. Člověk ji těžko utají a zabíjet s ní v několik desítek let trvající hororové sérii vyžaduje opravdu výrazně tupé jednání ze strany obětí.
- Paranormal Activity – série filmů, zobrazujících ďábelského ducha terorizujícího obyvatele domu, hloupost postav přímo vyžaduje. Je tak těžké z domu prostě odejít?
Také vás při sledování hororů tyhle situace otravují? V jakém filmu je to podle vás nejhorší? Pište pod článek.
Autor: Rimsy
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: