Mikrotransakce – pohroma pro hráče, požehnání pro vývojáře?

Fenomén mikrotransakcí neboli in-app-purchases v posledních ovládá trh s aplikacemi. V čem vlastně spočívá? A skýtá i nějaká rizika?

Určitě jste se s tím už sami setkali v některé mobilní hře či aplikaci. Stáhnout si ji můžete zdarma, ale pokud chcete rozšířené funkce či rychlejší postup ve hře, bude vás to něco stát. Samozřejmě ne moc, to by vás mohlo odradit. Ale postupně za nákupy v aplikaci můžete utratit víc, než je na první pohled patrné. A o tomhle modelu se dnes něco dozvíme.

Takzvané “freemium” umí být pěkně zrádné. Ještě jedním anglickým termínem si vypomůžeme – free to play, pay to win. Čili zahrát si můžete zadarmo, ale abyste si hru pořádně užili a vyhrávali, musíte zaplatit. Možná jste si všimli trendu, že většina nových mobilních her je publikovaná zdarma. Pro nás, kteří pamatuje trojciferné částky za herní novinky, je to příjemná změna. Ale za dokupování bonusových předmětů a výhod přímo ve hře pak lehce utratíme víc než za samotnou hru. Nemluvě o tom, že hry díky tomu mohou být nekonečné: nekoupíte si krabici s hotovou hrou, nýbrž nekončící sérii dalších a dalších misí, které se otevírají tak, jak platíte. Ráj pro vývojáře, komplikace pro hráče.

A co děti?

Ty si bohužel mají kde hrát, a to dosyta. Právě pro tuhle skupinu je model nejzákeřnější a z toho důvodu i řada her na dětské uživatele cílí.  Tvůrci navíc obvykle neuvádějí reálné peníze, ale fiktivní herní měnu, kterou si předtím mohou hráči rozměnit. Přestože ani dospělí leckdy nejsou zrovna finanční stratégové, obvykle dokážeme odolat zdánlivě výhodným nákupům mnohem lépe než děti. A jsou-li finanční machinace takto zaobalené, je to pro caparty už zcela neprokouknutelné. Proto nejsou výjimkou případy, kdy děti hrají a hrají a následně se rodiče nestačí divit, že bankovní účet připojený k telefonu zeje prázdnotou.

V minulosti už praktiky autorů těchto her řešily i mezinárodní orgány, například Evropská komise. Ale je jasné, že hned tak nemůžeme čekat změny, jelikož tvůrcům tenhle koncept vyhovuje a vynáší.

Pár příkladů za všechny

  • Train Simulator 2015 – moderní ztvárnění naší dětské lásky, vláčků. Jenže než si v téhle hře nakoupíte všechny možné bonusy, bude vás to stát pomalu víc než skutečný vlak. Svého času se cena všech vlaků a tratí vyšplhala na 4400 dolarů. S takovým rozpočtem byste mohli něco podniknout i přímo v Českých dráhách.
  • Metal Gear Solid 5 – pátý díl slavné japonské série byl také hojně diskutován v souvislosti s nákupy uvnitř hry. Největší rozruch zařídilo takzvané pojištění, které v multiplayerové hře zajistí návratnost peněz za poškozené či ukradené vybavení. Tím je trochu popřen smysl hry, jelikož umožňuje hráčům se pojistit místo toho, aby odvrátili útoky soupeřů. Jedná se ale o horkou novinku, takže další vývoj bude zajímavé sledovat.
  • Destiny – i přes své chyby dosáhla konzolová střílečka Destiny velké popularity. A jelikož dojná kráva se musí ždímat dál, tak vývojářské studio Bungie v těchto dnech zavádí do hry i mikrotransakce. Jedná se především o drobná vylepšení, nové smajlíky či kosmetické doplňky. Takže zásah do hratelnosti by mohl být minimální. A možná se zde ukáže i pozitivní důsledek mikrotransakcí – ze získaných peněz plánují vývojáři celý další rok vytvářet nový obsah zdarma. Poslechněte si o tom v následujícím videu:

Jak vidíme, tyto praktiky už několik let určují trend mobilních her a pomalu se rozšiřují i na konzole a PC. Máte s podobnými aplikacemi zkušenost? Prošustrovali jste už balík? Pochlubte se v komentářích!

Autor Rimsy

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Bojíte se zneužití karty? Plaťte digitální peněženkou

Co všechno nakoupíte mobilem? Budete koukat!