Hra na smrt: Díky simulátoru teď můžete zažít, co se s vámi stane na druhém břehu
Otázka, co se s námi stane po naší smrti, je jednou z nejtajemnějších a nejkomplexnějších otázek, které si můžeme položit. Toto téma je dlouhodobě zkoumáno filozofy, náboženskými vůdci, vědci a laiky, avšak dosud na ni nebyla nalezena jednoznačná a definitivní odpověď. Existují lidé, kteří si prošli klinickou smrtí a téměř zaklepali na nebeskou bránu. Ti jediní jsou schopni říct, jak se cítili, když je obcházela Smrt s kosou.
Simulátor smrti
Smrt vzbuzuje u většiny lidí strach z neznámého. Každý se jí bojí a nikdo neví, co je na druhé straně řeky a jaké to je, když člověk umírá. Australský umělec Shaun Gladwell se rozhodl zájemcům splnit jejich touhu po poznání, jaké je umírání. Samozřejmě, že ho nezažijí doopravdy, ale k zážitku jim pomůže simulátor virtuální reality prostřednictvím „Passing Electrical Storms“, který byl představený na výstavě Melbourne Now v Austrálii. Jeho nápad se setkal s úspěchem a velkým zájmem. Vždyť něco takového je pecka!
Stačí si jen lehnout
Kdo si chce vyzkoušet umírání na vlastní kůži pomocí této věcičky, lehne si na repliku nemocničního lůžka a nasadí si sluchátka XR. Pak už jen prochází jednotlivými fázemi smrti. Zažije zástavu srdce, pokusy o oživení a následně smrt se zážitkem mimo svou tělesnou schránku. Tyto pocity popsali pacienti, kteří se nacházeli v klinické smrti. Většinou vzpomínají na to, že se ocitli v tunelu, na jehož konci bylo světlo. Sami sebe také viděli vznášet se mimo tělo nad postelí a pozorovali snahu lékařů o jejich záchranu.
Znepokojivý zážitek
Jeden z účastníků simulátoru smrti se na sociální síti svěřil s pocity, které zažil. Vyjádřil se v tom smyslu, že se jednalo o velmi znepokojivý zážitek, o kterém se však nedá říct, že by byl nepříjemný. U některých účastníků virtuální reality „„Passing Electrical Storms“ se však objevily úzkosti a silné obavy. V takovém případě je možné akci kdykoliv na požádání přerušit nebo ukončit.
Hry a simulace smrti
Ve světě počítačových her, které pracují s virtuální realitou, se motiv smrti objevuje stále častěji. Například podnikatel Palmer Luckey, zakladatel Oculus VR, přišel s nápadem prototypu náhlavní soupravy NerveGear, která přenáší vědomí člověka do zcela virtuálního světa. Jeho cílem je headset, jenž hráče, který umře ve hře, zabije i v realitě.
Jak bylo řečeno, zatím se jedná o prototyp výrobku a jeho vynálezce ani nepředpokládá, že by ho někdo schválil, nebo dokonce pustil na trh. O svém vynálezu říká, že ho vždy uchvacovalo spojení virtuality a reálného života. Myslí si, že toto je cesta, kterou se bude ubírat vývoj her.
Kam až půjde vývoj počítačových her
Pravděpodobně bude velmi zajímavé sledovat, jakým směrem se bude ubírat vývoj hyperrealistických počítačových her. Palmer Luckey je toho názoru, že lidská společnost pravděpodobně nikdy nedovolí hrátky s vlastní smrtí. Stačí se jen podívat na to, jak těžko se v jednotlivých státech světa prosazuje právo na eutanázii. Je povolená jen někde.
Ale počítačovým fandům asi nikdo nebude moct zabránit v realizaci smrtícího přístroje, který by sami na sobě vyzkoušeli. Zní to velmi troufale, ale svět se velmi mění, a to právě kvůli stále dokonalejší virtuální realitě. Dnes už tu máme také umělou inteligenci, se kterou můžeme vést rozhovor.
Pro lidstvo je to velkou výzvou
Otázkou zůstává, jak daleko je možné zajít, aby to, co by mělo pomáhat, pak nebylo spíše na škodu. Pravdou je, že ze strany počítačových nadšenců je hlad po stále dokonalejších hrách s perfektní fyzikou, která nemá daleko od reality. Na lidech je, aby hyperrealistické počítačové hry ukočírovali na takové úrovni, která bude přínosem.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Kvůli fanouškům nemají klid ani po smrti. Znesvěcené hroby slavných a další úlety