Zrození skandálních boratovek: Odkud přišly legendární mankini?
Chcete být středem pozornosti a zářit z každé fotky podnikového večírku? Troufáte si ukázat světu, že se nebojíte a nemáte co skrývat, případně že máte opravdu co nabídnout? Láká vás pobyt v zadržovací cele za pohoršování veřejnosti? Pak jsou boratovky to pravé pro vás!
Jasně, když Zara, síť značkových obchodů s oděvy, vydala v roce 2014 pruhované triko se žlutou hvězdou, které až nápadně připomínalo židovský stejnokroj z koncentračního tábora, vyvolalo to v médiích určitý rozruch. A notoricky proslavené jsou i excesy oděvního gigantu H&M. Jejich nápad obléct roztomilého černouška do mikiny s nápisem „Nejpohodovější opičák v džungli“ opravdu rasismem trochu zasmrádl.
Skandály umělé a autentické
Jenže Zara je gigant s obratem skoro 20 a H&M 10 miliard dolarů ročně, takže náležitá globalizace jejich skandálů se dala očekávat. I proto, že si negativní propagací dělali reklamu a zvyšovali prodeje tím, že se o nich, byť nehezky, chvilku mluvilo. Oba tyhle titány oděvního průmyslu a neudržitelné fast fashion ale naprosto s přehledem strčil do kapsy Jason Alper, který víc než 5 mega v dolarech ročně nevydělá.
Ptáte se, kdo je hergot Jason Alper? To je právě to: v podstatě nikdo. Alper je módní návrhář, který se živí výrobou kostýmů pro LGBT hrátky (jeho leopardí body s ocáskem vepředu i vzadu prostě musíte v šatníku mít!) a svými kreativními výstřelky občas sytí i Hollywood. Přesněji tedy, dodává (skoro výhradně) oděvy pro rappera Aliho G, Brüna Geharda, admirála Aladeena a Borata Sagdijeva.
Ano, všechna tahle oslovení patří jedné jediné osobě: anglickému herci jménem Sacha Noam Baron Cohen. A tenhle chlapík je vlastně Alperovým jediným top-modelem. Spolu pak dali vzniknout vcelku nepatrnému kousku šatstva, který se za poslední necelé dvě dekády stal tím mezinárodně nejvyhlášenějším nej-kontroverznějším oděvem světa. Pánským plavkám, kterým dnes nikdo neřekne jinak než boratovky.
Senzace do pěti minut
Excelentní na tom je, že ve filmu Borat: Nakoukání do amerycké kultůry na obědnávku slavnoj kazašskoj národu, plavky prostor až na pár vteřin záběru moc nedostanou. Hvězdnou premiéru vlastně zažily až poté, co si je Cohen oblékl na pláži, aby zpropagoval své dílo na filmovém festivalu v Cannes. A všichni mohli na vlastní oči vidět, že zářivě zelené plavky neobvyklého střihu moc prostoru fantazii neponechávají. Byl to Alperův záměr.
„Může to znít zvláštně, ale při navrhování neusiluji o to, aby mé kostýmy byly vtipné,“ říká Alper. Peter Sellers a jeho inspektor Clouseau nenosil legrační kostým. Laurel a Hardy, Charlie Chaplin, nosili obleky, na nichž taky nebylo nic k popukání. Dobrá komedie zkrátka není o kostýmech, a proto jsou i fenomenální „mankini“ – jak se Boratovy plavky ofiko jmenují – zamýšlené vážně.
Vznikaly z předlohy zápasnických a kulturistických trikotů (prý populárních v nejvýchodnější Evropě v 70. letech), trochu sestřižených dole jako tanga. Zesílený klín s tzv. chlebníkem (aby to pánům za chůze nevypadlo ven), Speedo na spodek, plavková ramena. Krása. Naprosto obyčejný materiál, Spandex, elasten, umělá vlákna. Náklady na výrobu v horizontu jednotek dolarů. Výsledek? Popularita vyjádřená miliony zisků.
Legenda s ručením neomezeným
Před festivalem v Cannes 2006 jich Alper vyrobil 300, a poslal je do obchodů v Los Angeles. Za měsíc mu jich vrátili 297 zpět s tím, že se to neprodává. Poté, co v nich zazářil Borat? Prodeje nešly pod 300 000 kusů měsíčně. A s tím samozřejmě přibývalo skandálů.
Zmínit musíme českou stopu, protože to byli právě borci od nás, kteří v boratovkách vyrazili na procházku Astanou, hlavním městem Kazachstánu. Psala o tom všechna světová média. A Sasha Cohen, frajer, pak za ně dokonce zatáhl pokutu. Boratovky se strašně rychle staly symbolem, asi tím nejprovokativnějším kouskem oděvu, který můžete doma mít. S nímž skutečně nemůžete vyrazit nikam, aniž byste neriskovali flastr nebo vězení. A přitom každý bude vědět, že si děláte srandu.
Zatímco oděvní giganti investují miliony do vývoje odvážných oděvních střihů, a skandály na hraně si dělají reklamu, „vážně“ myšlené boratovky se staly hitem. A zůstávají jím i po 16 letech. Jejich tvůrce Jason Alper, na sebe může být hrdý.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Hmyzí sabotáž: Jaké je využití hmyzu v globálních konfliktech?
Kam celebrity nesmí: Proč některé země udělily hvězdám filmu a muziky zákaz vstupu?