Revoluce v image automobilových značek. Velký posun, nebo zpátečka?
Být moderně smýšlející a inovativní. Přesně tak chce působit snad každá automobilová značka bez ohledu na to, pro jakou ekonomickou třídu je určená. A protože být inovativní je prostě trendy, dalo se očekávat, že řada tradičních výrobců auťáků se dříve či později uchýlí k tomu, že svá loga zase po čase převléknou do modernějšího kabátu. A právě na pár značek, jejichž loga nedávno prošla refreshem, se podíváme.
Doba se neustále mění a spolu s tím se mění i přístup firem jako takových. A dost možná jste postřehli, že v posledních letech se doslova roztrhl pytel se značkami, které se snaží dopřát svému konceptu svěžejší tvář. Jenže zatímco v některých případech jde jen o kosmetické úpravy, u jiných brandů je to docela velký skok. Ačkoliv u mnohých značek je na pováženou, jestli proměna byla vážně ku prospěchu, nedá se upřít, že je to docela dobrý reklamní tah – protože, kdo by nemluvil o tak velké změně u tak velkých hráčů na automobilovém trhu, že ano? Teď už ale k věci – konkrétně ke značkám, které za poslední dobu ukázaly, že se nových začátků opravdu nebojí.
Volkswagen
Přestože značka, typická svým dvojitým véčkem, představila změnu loga už v roce 2019, řadíme ji do žebříčku už jen pro to, že právě ona patří k velmi populárním značkám z koncernu Škoda Auto. V průběhu několika desítek let došlo k nejedné změně. Hlavní symbol ale vždy zůstal stejný – měnil se jen samotný styl včetně několika prvků.
Před samotnou proměnou si snad každý upamatuje na stříbrno-modré plastické logo v kolečku, které podle mnohých vlastně nebylo ani potřeba upravovat. Značka však začala prahnout po inovaci, velkém kroku vpřed, a vzhledem k tomu, jak náročně zněly požadavky, asi hodně z nás čekalo obrovskou změnu. Něco, co by jednomu vyrazilo dech. Přišla však chvíle odhalení nového vizuálu, který se ve své podstatě hodně přiblížil roku 1967. Jen jasně, v té době bylo logo trochu užší, linie byly o něco silnější a hrany véčka přiléhaly ke kolečku. Ačkoliv je možná dobře, že značka Volkswagen provedla se svým logem jen lehký refresh a nepustila se do neprozkoumaných vod, mnozí vzhledem k naléhavosti inovace mohli být poněkud zklamaní.
Škoda
Touze po inovacích loni podlehla také tradiční Škoda Auto, která patří k vůbec nejoblíbenějším značkám zejména u nás, ovšem daří se jí i v zahraničí. I když to je vzhledem k její historii a také faktu, že se zrodila právě v České republice, snad samozřejmostí.
Pokud pomineme podobu loga v letech od 1895 až do 1933, kdy bychom značku Škoda jen stěží poznali, je patrné, že se dlouhá léta držela ikonického okřídleného šípu, kterého se nevzdala ani v roce 2022, kdy představila své nové logo. A nachází se překvapivě i v prvku, tedy v kolečku, jako tomu bylo i v předchozích letech, jen je výsledek o něco minimalističtější. Větším překvapením, které na vás dýchne atmosféru elektromobilů a závan budoucnosti, je samotný font – ten je v porovnání s předchozími lety zkrátka o špetku futurističtější.
Dacia
Ačkoli právě od téhle značky by to málokdo čekal, stala se jednou z těch, která v roce 2022 představila zbrusu nové logo. A ať už o Daciích panuje cokoliv, nedá se upřít, že právě ona prostě měla koule na to přijít s tak markantní změnou.
Při srovnání minulých log vidíte obrovský rozdíl, skutečně velký skok, který vzhledem k nastavení trhu má docela slibný potenciál, přestože je pravdou, že font a ostřejší hrany v prvcích se nemusí hned každému zamlouvat. Značka se v uplynulých letech vždy držela svého erbu, u něhož se měnil tvar, barvy a také obsah. Už v roce 2010 byl znát určitý krok dopředu a v porovnání s předchozím obdobím si z hlediska designu dost polepšila.
Zpátky ale k roku 2022, který pro značku Dacia představuje zcela novou éru a nutno uznat, že i přestože samotné logo u někoho vyvolává rozporuplné pocity, umístěné na masce auta vypadá opravdu luxusně.
Renault
Je to cirka rok zpátky, kdy automobilový trh přišel s novinkou – ohlášením, že francouzská automobilka Renault inovovala tvář celé značky. A opět, mnozí v tuhle dobu čekali něco velkého, překvapivého a krok k modernějšímu vzhledu. To se sice úplně nekonalo, protože i Renault se při tvorbě novodobého loga inspiroval minulostí, ovšem v porovnání s předchozí érou to byla změna nepochybně veliká (a rozhodně k lepšímu).
V letech 1900 až do roku 1923 byste si tehdejší loga spojili s Renaultem jen horko těžko, ovšem od roku 1925 neslo logo typický kosočtverec (přesně ten, který je terčem mnohých vtípků). Měnila se však jeho podoba, přičemž ještě před refreshem byl charakteristický plastický vzhled. V roce 2021 se ale Renault podobou své image vrátil do 70. let, jen se celý vzhled oproti historii o něco zjednodušil a získal vskutku elegantnější podobu.
Peugeot
Peugeot je už od doby svého vzniku proslulý typickou ikonou lva, který napříč jednotlivými érami měnil svou podobu. Jednu dobu působil až antickým dojmem, posléze se o pár let dál přesunul do erbu, který pak opustil a samostatně získal 3D efekt.
Jak šel čas ve vývoji, i v roce 2021 došlo u značky Peugeot k inovativní změně a lev se po letech dostal zase zpátky do svého erbu. Výsledek působí opravdu nadčasově, elegantně a na masce nových aut opravdu dokazuje, že Peugeot je mladistvě smýšlející značka se smyslem pro vkus. Bedlivému nadšenci však neunikne, že i v tomto případě se inovace stala krokem zpátky, tedy co se samotné inspirace týče. Velmi podobné logo se totiž “nosilo” v letech 1960-1964, jen bylo v porovnání s tím aktuálnějším krapet složitější. V každém případě je změna Peugeot loga vnímána veskrze pozitivně.
Citroen
Není to tak dávno, kdy i legendární francouzská značka Citroen oznámila, že změnila vizuál svého loga. A opět, ač už je docela zvláštní se pořád opakovat, i ona hledala námět právě v minulosti.
Kdo značku Citroen zná, ten ví, že jejím hlavním symbolem jsou dvě symetrické šipky směřující nahoru. Ty se nesly napříč všemi logy, které u Citroenu můžete spatřit, a veskrze vždy se v inovacích jednalo jen o změnu doplňujících prvků či fontů. Od roku 2009 se Citroen představil ve zcela jiné podobě a spolu se změnou faceliftů najednou značka získala opravdu moderní vizáž. V letech 2009 až 2019 byla loga víceméně podobná, jen byl patrný určitý odskok směrem k elegantnějším liniím.
Když ale přišel rok 2022 a řada nedočkavců čekala vyladění stávajícího loga zase o level výš, ukázalo se světu logo, které se náramně podobá tomu z roku 1919. A ačkoliv je celek oproti historii vyvážený a decentní, a možná i má tu snahu směřovat s futurismu, pro hodně citroušových nadšenců se taková změna setkala spíš se zklamáním. Protože právě logo v letech 2009 až 2019 mělo skvělý potenciál, který mohl být využit zase o kus lépe.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Kdy se z automobilu stává veterán a jakou má cenu?
Luxusní auto? Rolls-Royce Boat Tail v barvě, která ani nemá jméno