Česká Tatra: Jaká je historie třetí nejstarší automobilky na světě?
Český průmysl a české automobily jsou po celém světě proslulé svou spolehlivostí a terénními schopnostmi, protože se nezastaví takřka před ničím. Víte však, kde se tato pověst vzala? Z velké části za ni mohou špičkové nákladní vozy automobilky Tatra, která sídlí v Kopřivnici.
V minulosti se sice firma potýkala s velkými finančními problémy, nicméně v posledních letech opět získává na prestiži a slávě. Jaká je historie dodnes slavné české automobilky Tatra?
Založení firmy na kočáry
Stejně jako většina známých firem na světě, začínala také automobilka Tatra od píky. Jejím zakladatelem byl v roce 1850 jistý Ignác Šustala, jenž odstartoval příběh společnosti, která fascinuje dodnes. Původním oborem působnosti byla výroba kočárů a bryček, načež v roce 1897 vyrobila jeden z prvních osobních automobilů na světě.
Jednalo se o model Präsident a už o jeden rok později následoval první nákladní vůz. Na přelomu 19. a 20. století firma několikrát změnila název, nicméně v roce 1924 se v jejím názvu poprvé objevila Tatra. To kopřivnické automobilce zůstalo až do současnosti.
Hlavní postavou úspěchu firmy však byl Hans Ledwinka, který vymyslel a dokázal zrealizovat koncepci takzvaného páteřového rámu. V kopřivnické firmě pracoval s většími či menšími přestávkami více než 45 let, díky čemuž Tatra deklasovala konkurenci nejenom na poli nákladních automobilů.
Koncepce centrální nosné roury a výkyvných polonáprav se poprvé objevila v roce 1923 a už tehdy se ukázala nepřekonatelnost takového podvozku prakticky v jakémkoliv terénu. Mimochodem toto pojetí používají nákladní vozy z Kopřivnice dodnes.
Speciální vozy pro armádu
První a nepochybně rozhodující věhlas si automobilka získala produkcí nákladních automobilů pro československou armádu. Společnost sice byla ve vlastnictví českého barona Hanuše Ringhoffera, nicméně do roku 1939 produkovala špičkové nákladní automobily, železniční motorové vozy a dokonce letadla.
Jenomže po začátku 2. světové války se Hanuš Ringhoffer přihlásil k nacistickému Německu, takže česká Tatra vyráběla mimo jiné techniku pro Hitlerovu válečnou mašinérii. Nutno ovšem podotknout, že nákladní Tatra 111 patřila mezi nejlepší náklaďáky na celém světě.
Rozkvět po 2. světové válce
Pro většinu firem znamenal konec 2. světové války a následné znárodňování nový a perspektivní začátek. Nejinak tomu bylo i u Tatry, která sice přešla z majetku rodiny Ringhofferů do majetku československého státu, nicméně pro automobilku se nic významného nezměnilo. Stále měla podle plánů RVHP produkovat modely Tatra 111 a později i Tatra 128.
Znárodnění ovšem znamenalo i vzdání se výroby lehkých nákladních automobilů a osobních vozů, neboť KSČ požadovala, aby se v Kopřivnici vyráběla převážně těžká užitková vozidla.
Nejlepší nákladní automobily světa
Konstruktéři a inženýři bez ohledu na svou politickou příslušnost nadále projektovali špičkové nákladní automobily, které se osvědčily prakticky ve všech zemích světa od Austrálie, přes mrazivou Sibiř až po jižní Ameriku. Největší slávy se nepochybně dostalo Tatře 138 a její následovnici Tatře 148.
Tyto modely mají dokonce v zasněžené tundře Ruska postavený pomník, protože jako jediná vozidla nezamrzla během noční odstávky. Věhlasu se dostalo i těžkému tahači Tatra 813, která je všeobecně přezdívaná jako Kolos. Není se čemu divit, protože její rozměry a tažná síla jsou vskutku úctyhodné. Československá armáda je několik let používala k převozu a odtažení prakticky čehokoliv.
Současnost
Svůj podíl na trhu si automobilka Tatra našla i v současnosti. Aktuálně stále z její dílny odchází špičkové nákladní automobily s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Navíc kopřivnická společnost nastavila trend modelem Phoenix, jenž byl homologován také jako traktor. Díky tomu se zemědělcům otevřela nová možnost efektivní a rychlé přepravy komodit na dlouhé vzdálenosti. Tento trend následně okopírovaly všechny konkurenční společnosti.
Společnost Tatra Trucks je nadále českou firmou, která navazuje na dlouholetou tradici. Současní vlastníci navíc chtějí její nákladní automobily opět vrátit na trůn v oblasti náklaďáků.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Historie automobilky Ferrari. Papá Enzo a jak se Italům daří dnes?