Co je Formule E a proč je o tolik zajímavější než Formule 1?
K rozvoji současné elektromobility dopomohl velkou měrou závodní šampionát Formule E, který se už vyšvihl na takovou úroveň, že přetáhl mnoho fanoušků i jezdců z řad Formule 1. A co víc, futuristické vozy na baterie umí být daleko zábavnější než F1.
Formule E zažila svůj debut teprve nedávno, konkrétně v září 2014 v Pekingu, kde poprvé demonstrovala nastupující éru motorsportu. Řadu světových jezdců, týmů ale i výrobců tato realizovaná myšlenka přitáhla nejen kvůli atraktivitě, ale též z hlediska potenciálního technologického rozvoje.
Závody futuristických vozů poháněných elektrickou energií uloženou v bateriích slouží též jako globální platforma pro vývoj nových technologií, které se následně promítají i do běžných elektromobilů či hybridů. A to od designu přes pohonná ústrojí až po samotnou efektivitu celku. Zájem roste ze všech stran, takže není divu, že Formule E už brzy odstartuje svoji 8. sezonu.
Velkým hráčem na rynku elektrických formulí je závodní tým DS Techeetah, který na poli jezdců ovládl tři sezony v řadě, zatímco v poháru konstruktérů získal dvě po sobě jdoucí celoroční vítězství. Za těmito a dalšími úspěchy stojí nejen jezdci Jean-Éric Vergne nebo António Félix da Costa, ale také sehrané uskupení špičkových inženýrů vedené zkušeným expertem Thomasem Chevaucherem.
Technologie E Formule
Svoji roli hraje zajisté též používaná technika DS E-Tense vyvinutá divizí DS Performance, která je nastěhovaná do nejnovějšího monopostu nazvaného DS E-Tense F21. Designově úchvatná elektrická formule disponuje výkonem 250 kW (340 koní), zrychlením z 0–100 km/h za 2,8 sekundy a maximálkou 230 km/h, která je ovšem optimalizovaná pro použití na pouličních závodních tratích.
Chápete správně, že se šampionát Formule E jezdí v uzavřených ulicích měst, nikoli na klasických okruzích. Skutečně tak můžete spatřit svištící elektrické monoposty míjící ikonická místa New Yorku, Paříže, Berlína, Londýna, Soulu nebo třeba Monaka.
Tímto způsobem se zvyšuje nejen divácká atraktivita, protože velice těsné a takřka kontaktní souboje jsou na denním pořádku, ale rovněž cenová dostupnost pro návštěvníky, kteří nemusí platit vysoké vstupné jako na F1.
Rozdíly nejsou pouze v motoru
Ve Formuli E se taktéž příliš neřeší aerodynamika, potažmo ani rychlost v hodně utažených zatáčkách není vysoká. Prim zde hraje řidičské umění a efektivita pohonného ústrojí, jelikož se baterie během závodu nesmí nabíjet. Pilot má zkrátka k dispozici plný 900voltový akumulátor o kapacitě 52 kWh, jenž mu musí vystačit po dobu 45minutové jízdy zakončené jedním finálním kolem.
Klíčovou roli v rámci úspěchu tedy hraje plánování, nikoli vytrvalé stání na plně sešlápnutém plynovém pedálu. Co se týče pneumatik, jezdí se na jednom typu majícím v podstatě klasický silniční dezén, používaný u běžných aut. Za jeden závod pak lze spotřebovat nejvýše dvě sady pneu – jednu nazutou (4 ks) a druhou rezervní (4 ks).
Zejména díky populárním týmům jako je DS Techeetah roste Formule E na oblibě a láká diváky i výrobce z celého světa. Získané technologické know-how pak jednotlivé automobilky přenáší i do sériových modelů, takže si můžete být jisti, že elektrifikovaná řada DS E-Tense, kam patří i DS 7 Crossback, DS 4, DS 3 Crossback nebo DS 9, má svoje konstrukční kořeny právě v závodním šampionátu elektrických formulí.