Vybitá baterie v autě: jak nastartovat, když se vám to stane? Hlavně auto neroztahujte!

Tak tohle se určitě stalo většině z nás. Obzvláště těm, co mají vůz staršího data. Sednete takhle v zimě po ránu do auta a po otočení klíčkem – nic. I když důvodem nemusí být zrovna vybitá baterie, většinou to tak je. Jak si poradit s vybitým akumulátorem?

Co vede k vybití baterie?

Vybití akumulátoru v autě může mít několik důvodů.

  • Absolutně nejčastěji se stane, že necháte svítit světla přes noc po vypnutí motoru.
  • Důvodem číslo dva je stará baterie, která už jednoduše dosloužila a žádá si výměnu. Životnost je zkrátka mrcha. Když auto neprojedete moc často, má baterka tendenci se vybíjet a „šťáva“, která v ní zbude, už nestačí k nastartování auta. To je realita. A starší baterie mají největší tendenci se vybíjet právě v zimě, kdy klesnou teploty pod nulu. 
  • Další důvody rozpozná pouze technik v servise.

Tip redakce: Když dopředu víte, že s autem nepojedete nějaký ten týden, určitě byste měli baterii odpojit od elektroinstalace vozu. Nevybije se.

Co dělat, když je autobaterie vybitá

Kabely. Přesný postup, jak přes ně startovat

První možnost, kterou máte, je nastartovat s pomocí startovacích kabelů. Ani kabely vás ovšem nemusí vždy spasit. Odborníci tvrdí, že záleží, jak moc je akumulátor vybitý.

  1. Musíte najít někoho s jiným autem, kdo vám s tím pomůže. Ideálně by mělo jít o auto, které má podobnou motorizaci jako váš vůz. Jde hlavně o objem (výkon). Proč? Podle specialistů totiž kapacita pomocného akumulátoru nesmí být výrazně menší než kapacita vybitého akumulátoru. Jednoduše řečeno, pokud máte Audinu, určitě vám nepomůže chlápek s Favoritem.
  2. Když budete spojovat startovací kabely, musí se dodržovat přesný postup. Pokud si nejste jistí, můžete si ho najít na internetu. Pamatujte si, že červený kabel patří na plusový pól (a to u obou akumulátorů). Dejte si pozor, aby se neizolované části svorek vzájemně nedotýkaly. Hrozí riziko zkratu.

  3. Další důležitá věc: nejdříve připojte svorku k plusovému pólu vybité baterie, až pak k plusovému pólu baterie auta vašeho pomocníka.

  4. Pak je tu černý kabel. Ten patří logicky na záporný pól. Ten ale připínáte jako první k náhradní baterii, a druhou svorku připněte k bloku motoru. (Ne k vybité baterii.)

  5. Nakonec nastartujte náhradní vozidlo a nechte ho chvíli běžet v režimu volnoběhu. Po chvilce zkuste nastartovat vaše auto s vybitou baterií.

  6. Jestliže se vám nepodaří nastartovat auto do deseti vteřinách, startování přerušte. Vyčkejte asi půl minuty a zkuste to zopakovat. 

  7. Když se baterie vzpamatuje a vy nastartujete, odpojte kabely přesně v opačném pořadí, než jste je zapojovali. Tedy nejprve černý z auta, z baterie, pak červený z baterie náhradního vozu a nakonec červený z vašeho vozu. 

POZOR!!! Když startujete tímhle způsobem auto vybavené systémem „START – STOP“, nesmíte pomocný kabel připojovat na záporný pól baterie, ale jen na tzv. kostřicí bod motoru.

Kolik ujet kilometrů, aby se baterie dobila

Autobaterie se následnou jízdou sama dobije. To asi většina z vás tuší. Nestačí ovšem nějaké popojížděčky, ale delší trasa v kuse. Příčina vybití baterie ovšem nemusí být dobitím vyřešena. Jen v servisu vám můžou otestovat, jak moc je baterie vybitá. Nikde není také psáno, kolik kilometrů musí auto ujet, aby se plně baterie dobila. 

Auto nikdy neroztahujte

Roztažení je podle odborníků ta nejhorší varianta. Není to nemožné, ale hrozí přitom celá řada rizik. Prvním z nich je, že si poškodíte katalyzátor nebo dokonce motor. Záleží také na přesném typu auta. U některých může dojít k přeskočení rozvodového řemene nebo řetězu. Co následuje? Dojde ke špatnému časování, ventil se otevře v nesprávný čas a může se dokonce potkat s pístem. Může také nastat situace, že se zlomí ventil, zničí se píst nebo se ohnou ojnice. Pokud máte zbytečné desetitisíce, můžete to zkusit. Ale za nás je to opravdu zbytečný risk. Lepší je nechat auto třeba odtáhnout do servisu.

Tip: Pro značku VW a ŠKODA můžete využít např. servis Volkswagen. Disponují vlastní asistenční a odtahovou službou, což se vám může hodit zejména v případě, že již došlo na nejhorší a váš automobil jste roztahováním poškodili.

Kdy hrozí nebezpečí výbuchu

Když se vám stane, že baterie zamrzne, určitě nestartujte auto přes kabely. Hrozí totiž, že dojde k explozi. O problém si koledujete, i když připojíte černý kabel k zápornému pólu vybité baterie. Vzniká přitom jiskření, které v nejhorším případě způsobí explozi akumulátoru.  

Další nebezpečí, která hrozí

Nikdy se také nenaklánějte nad akumulátor. Nechcete se zbytečně vystavit nebezpečí poleptání kyselinou, nebo ano?  Ohlídejte si také, aby zátky článků baterie byly pevně zašroubované. O tom, že byste neměli při startování přes kabely manipulovat s otevřeným ohněm, asi mluvit nemusíme. 

Rada na závěr pro dobíjení baterie doma

POkud se rozhodnete autobaterii dobíjet doma, pamatujte si:

Pokud máte doma klasickou nabíječku, nabíjí se baterie maximálně jednou desetinou její celkové kapacity. Př. nabíjecí proud u autobaterie s kapacitou 44Ah bude 4.4 A. Baterii budete nabíjet přibližně 10 hodin (4,4A * 10h = 44Ah).

Tak ať vám to dobře jezdí!

Autor: ČM

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Kupujete ojeté auto na podzim? Maličkosti, které prozradí, že něco není v pořádku!

Nové kontrolky v autě. Znáte je všechny?