Víme, za co Češi utrácejí na Vánoce nejvíc! Budete se divit! E-shopy mají problémy s dopravci a pošta nestíhá už teď! Myslete na dárky včas!

Nákup na internetu je čím dál častější způsob, jak si nechat dopravit zboží domů a nezvednout se ze židle. Vše zařídíte z domova od stolu s počítačem, případně z kanceláře v práci. To by se šéfům asi nelíbilo, ale internetové statistiky moc dobře vědí, že to děláte. Za co Češi utrácí na Vánoce nejvíce? Budete se divit jako my!

nákupy eshop

V práci projet srovnávače a večer nebo druhý den objednat. Vánoční nákupy nejsou výjimkou, a počet lidí, kteří tímto způsobem řeší nákup dárků, každý rok slušně roste. K dispozici jsou i čísla – minulý rok jsme my Češi utratili přes e-shopy za dárky pod stromeček zhruba 112 miliard korun. To není zanedbatelná částka. Nákupy na internetu rostou každým rokem o 18 %.

Je třeba myslet na dárky včas, doprava vázne!

Nákup po netu je zkrátka trendem, který jede na plné obrátky, a důkazem toho jsou i spediční společnosti, které mají čím dál větší problém stíhat objednané balíky doručit včas. Proto je třeba myslet na objednání dárků včas. Některé věci seženete ještě na Štědrý den v obchoďáku, pokud ale toužíte někomu blízkému darovat něco speciálního, musíte objednávat dostatečně dopředu.

Internet je ten nejlepší průzkumník, a tak jsou dispozici přesné údaje o tom, za co utrácíme nejvíc. Tipnete si, co si nadělují Češi pod strom ze všeho nejčastěji?  Zde je přehled prvních několika nejpodstatnějších položek, i s procenty, které si pro sebe přivlastnila z výše uvedené celkové částky.

Mobilní telefony 17,3 %

Tohle možná nijak nepřekvapí. Smartphony vládnou, a není lepší příležitost k jejich nákupu, než na Vánoce. Je jedno, jestli kupujete telefon pro manželku, děti nebo pro vás. Jedná se často o dražší položku, a tak je závěr roku symbolickým časem, kdy si takovou odměnu dopřát. Smartphony v nákupech naprosto drtí veškerou ostatní elektroniku, a výrobci to dobře vědí, takže před závěrem roku zažívají opravdové žně. 17,3 % ze 112 miliard je opravdu solidní číslo, a to nezapomeňte, že jde pouze o nákupy přes internet. I proto neustále chrlí nové a nové modely, protože díky tomu zákazníci kupují nové telefony, i když je nepotřebují. Prostě je jen chtějí.

Dámské parfémy 13,9 %

Jak jinak, vůně jdou před svátky na dračku. Všechny ženy je používají, a to bez výjimky, stejně jako třeba barvu na vlasy. Jedná se o jeden z nejoblíbenějších dárků, kupovaných na poslední chvíli. Prostě když už fakt nevíte co, nebo máte vše dopředu nakoupené a chcete přibalit pod strom ještě něco dalšího, sáhnete po parfému. Ženské často používají jeden dva oblíbené pořád dokola, takže nemůžete šlápnout vedle. 13,9 % z celkové částky je obrovská suma. Neskutečně obrovská, když si představíte za co… ty malé flakónky s troškou voňavého olejíčku uvnitř. Hlavně to nepřehnat, ať v obchoďáku neobtěžujete všechny kolem! Nebo nedejbože v autobuse. Tam není kam utéct.

Lego 12,1 %

Tato položka možná překvapí. Lego je nejoblíbenější hračka napříč vesmírem, to všichni vědí. Poptávka po něm je pořád vyšší a vyšší, a fakt, že si stavebnice z dánska uzmula třetí místo v žebříčku „most wanted“ dárků k vánocům znamená, že měl někdo před léty fakt špičkový nápad. Neexistuje humanoid, který by Lego neznal. Zná ho i ten chudák, který jako malý nikdy žádné neměl. A nemůže ho tedy ani předat dál svým potomkům, jak to s populární stavebnicí chodí. I Lego se za ta léta změnilo. Piráty, rytíře a vesmírné základny vystřídaly postavy z filmových blockbusterů, takže tu máme Hvězdné války, Avengers, Harryho Pottera nebo Jurský svět. Výrobcům stavebnice se vyplatí spolupracovat s filmovými společnostmi, a tahle dohoda nese zlaté ovoce oboustranně. Lego se zjednodušuje a přizpůsobuje „dnešním“ dětem, ale jedno je jisté: bude s námi navždy.

Dětská elektrovozidla 8,2 %

Tak tohle je skutečně zarážející. Nepřijde nám, že by po chodníku nějak houfně cestovala děcka v miniautech, ale skutečnost, že je tento segment na neskutečném pátém místě v žebříčku položek, za které nejvíce utratíme na vánoční svátky, znamená, že je opravdu někdo kupuje. Jejich nemalá pořizovací cena se nejspíš na celém umístění podepsala v první řadě. Na jednu stranu je to možná příjemná hračka, z opačného pohledu ale spíš problémová osina v zadku. Nadělte ho synáčkovi pod strom, a už se bez toho krámu nehnete. Budete ho muset pořád vyndavat z kufru, a ještě se vám do toho auta musí vejít. Všude se budete plahočit, protože je to pomalé jako šnek. Ve výsledku budete rádi, když dítě půjde po svých. Ale samozřejmě, pokud máte dvůr jako náměstí, můžete nechat potomky bez starosti prohánět tam.

Hry pro PS4 6,4 % / Hry pro X-Box One 5,2 %

Je to tak, za videohry se na Vánoce utrácí, a protože nakupují dospělí dětem, jedná se převážně o hry na konzole. PC hráči patří spíš mezi dospělejší většinu a těm už hru pod stromeček nikdo nenadělí, bohužel. Tím nechceme říct, že jsou konzole pro děti, ale pokud ratolesti máte, dostanou prostě do obýváku k televizi konzoli. Sony vládne s PlayStation 4, kousek v závěsu je potom Microsoft a jejich poslední X-Box One. Procenta už jsou menší, ale pořád se jedná o velice markantní částku, která přisoudila nákupu her šesté a sedmé místo. Tento trend v posledních letech narostl a ukazuje poměrně málo známý fakt, že některé hry vydělají víc milionů, než velké hollywoodské filmové produkce. Takové GTA V je toho nejlepším příkladem.

Zajímavá data na závěr

A na závěr ještě další zajímavá čísla. 71 % lidí, kteří nakupují na internetu, používá srovnávače k porovnání ceny. Takže to není tak, že kupujeme první, co vidíme. 76 % z nás potom dává přednost dopravě zdarma, což je naprosto logické a nikdo by na to nemohl odpovědět jinak.

Na druhou stranu, statistiky ukázaly, že 56 % lidí si rádo připlatí, když může dostat zboží okamžitě. Ano, tohle je nesporná výhoda dnešní doby. Člověk je dnes netrpělivější, než kdykoli předtím v historii. A možnost mít cokoli na dosah a okamžitě v nás nedočkavost doslova vychovává. A pak se divíme, když nějaký krám zavře v osm a stojíme před ním v půl deváté večer. Pryč jsou doby, kdy se na elektroniku čekalo. Klik do košíku, zaplatit a rovnou pro to zajet, nebo nechat na místě k vyzvednutí. Tohle číslo je ale zároveň důležitým signálem pro prodejce: zákazník rád zaplatí, když to bude hned. 42 % lidí si potom klidně počká, a nevadí jim, když to bude trvat nějaké ty dny navíc. Nedočkavci tedy převládají.

Autor: Eduard Havel

Zdroj dat: Zboží.cz

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Průměrný muž utratí více než průměrná žena! Zejména v eshopech a na dovolené. Jak to?

A dost! Pohonné hmoty zdražily? D1 je zase rozkopaná? České dráhy neumí hospodařit? Které další věci nás už vážně nebaví?