Jak z vás weby chtějí dostat emailovou adresu? Známe jejich nejlepší triky!
Většina stránek na internetu od vás chce nějakou akci. Rozšiřování mailové databáze patří mezi ty nejčastější. Znáte všechny finty, které na vás vývojáři zkouší? Co zabírá nejlépe?
Výzva je grunt
Základním prvkem je takzvaný welcome mat čili něco jako uvítací rohožka. Jedná se o výraznou, obvykle celou plochu displeje zabírající výzvu k akci, kterou po vás autor stránky chce. Takové do očí bijící sdělení často funguje, a to díky své přehlednosti a důraznosti. Ovšem někteří silní jedinci dokáží i odolat.
Zabírá i obyčejná lidská slušnost. Weby vás často o něco prosí či alespoň žádají. Apel na lidskou dobrotu je též silnou zbraní, protože jak často odmítáte někoho, kdo vás vyloženě o něco prosí? Hrubý či agresivní jazyk v tomhle případě těžko uspěje, ale když na vás bude autor webu hodný a slušně o mailovou adresu poprosí, tak proč mu ji nedat?
Okno sem, okno tam
Určitě jste se už setkali s relativně novou formou obtěžování, což jsou vyskakovací okna při splnění určitých podmínek. Dnešní prohlížeče dokážou sledovat každý pohyb myši a pokud tedy vyjedete nad stránku, zřejmě s úmyslem zavřít aktivní okno či se přepnout na jiný panel, prohlížeč si toho všimne a stránka, která vás chce udržet, nabídne tzv. exit intent popup, tedy jakési okno odchodového záměru. V něm se vás autor snaží ještě naposled přesvědčit, ať nikam neodcházíte, ale raději zůstanete u něj na webu. K tomu využívá výzvu k akci (jako třeba zadání mailové adresy) nebo odkaz na jiný zajímavý obsah na jeho stránkách.
Z podobného soudku jsou i okna, která se objeví, pokud se dostanete na určité místo stránky nebo třeba myší najedete na konkrétní prvek. Zničehonic k vám (nejčastěji ze strany) přijede okénko a už po vás něco chce, ideálně jako doplněk prohlíženého obsahu. A roli hraje samozřejmě i čas – pokud jste si web otevřeli, ale několik minut na něm nic neděláte, šup, informační okno je tady. Nebo třeba i když jste na stránce aktivní, po určité době si vývojář řekne, že už víte dost na to, abyste mu svou drahocennou mailovou adresu konečně chtěli dát. A k tomuhle účelu vám pošle jednoduché okénko.
Nikdy to neskončí!
Samozřejmostí je pak možnost zapsat svou adresu v záhlaví či zápatí stránky. Přičemž obzvlášť záhlaví umí být v tomhle pořádně otravné a jet s vámi po celou dobu prohlížení webu. Věřte, nebo ne, ale leckteří slabší jedinci podlehnou a časem ten e-mail prostě radši napíšou. Ten tlak se nedá vydržet!
Unikli jste ze stránky, jež vás bombardovala všemi těmito výzvami? Možná si myslíte, že máte vyhráno, ale šeredně se mýlíte. Díky retargetingu si vás autor dokáže najít na Facebooku a v pravém sloupci, kde jsou reklamy, či přímo ve výpisu vybraných příspěvků se vám začne objevovat výzva k zadání mailové adresy. Obvykle doprovázená srdceryvným výlevem, jak si vás jako zákazníka/uživatele cení a že s vámi chtějí dlouhodobější kontakt.
Má to cenu?
Možná si říkáte, že všechny tyhle strategie jsou dost průhledné a nefungují. Jenže web je plný případových studií, které tu či onu taktiku vychvalují. Třeba samotná uvítací rohožka údajně přesvědčí přes polovinu uživatelů, aby kýženou akci, tedy vyplnění mailové adresy, udělali! Řádek, který s vámi jede po celé stránce, rozšíří databázi o dalších 25 procent. Vyskakovací okna vedou ke zvýšení počtu e-mailů až o 60 procent. Podobně fungují i reklamy na Facebooku. Okno při odchodu někomu dokonce zvedlo množství adres v databázi o 600 procent!
Pokud jste vůči těmto technikám imunní, gratulujeme, nějaký ten pátek se v temných vodách internetu zřejmě už pohybujete. Většina lidí ovšem dříve či později vyměkne a dá autorům stránky to, co chtějí. Takže mějte se na pozoru!
Které techniky považujete za nejotravnější? Pište do komentářů.
Autor: Rimsy
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Ransomware – taky vás už hackeři vydírají?