Tohle jsou nejlepší motory letošního roku

Každý rok volí šedesátka motoristických novinářů z celého světa motor roku. Ani letos tomu nebylo jinak. Překvapí vás výsledky v jednotlivých kategoriích?

Nic naplat – trend současné doby velí, že motory v autech musí být hlavně úsporné, ekologické a čisté. Nutno říct, že automobilky se s protichůdnými požadavky, jako je vysoký výkon, nízká spotřeba, nízké emise CO2 a dokonale čisté spalování perou zatím se ctí. A nové motory jsou ukázkou inženýrského umu. Jenže někdy jsou to strašné propadáky. Až tak budete vybírat nový vůz, projděte si tuto anketu a vyberte si správný motor. Vždyť to je základ auta.

Kompletní přehled vítězů najdete na původní stránce ankety. My se podíváme na vítěze v jednotlivých kategoriích a řekneme vám, v kterých autech je najdete.

Motory jsou rozdělené do 12 kategorií, jdeme na ně!

Do jednoho litru

Takto malých motorů dříve moc nebylo, v posledních letech se nabídka rozrůstá, stejně tak roste výkon takových motorů. Třeba tříválec Ford, který tuto kategorii vyhrál, může být naladěný až na 140 koní! Obvykle se ale setkáte s 100koňovou verzí, kterou najdete ve Fordu Fiesta, B-Bax nebo C-Max. Na některých trzích jej najdete dokonce i v Mondeu, u nás ale ne.

Tříválcový litr Ford asi už znáte. Automobilka stále pracuje na jeho vylepšení.

1,0 – 1,4 litru

Tato kategorie je hodně nařachaná, většina nových běžných aut má totiž motor právě z této kategorie. S poměrně slušným náskok jej vyhrál tříválcový motor koncernu PSA o objemu 1,2 litru. Najdete jej třeba v Peugeotu 208, 308, 2008, ale také Citroenu C3, C4, DS3, DS4 a také v Picasu. Motor má solidní výkon, startuje na 110 koních, a patří k těm nejúspornějším na trhu. Rozhodně dobrá volba!

Tento motor bude i v novém Citroenu Picasso.

Tento motor bude i v novém Citroenu Picasso.

1,4 – 1,8 litru

Vítěz v této kategorii vyhrává tak trochu podvodem. Nejde totiž o obyčejný tříválec o objemu 1,5 litru, ale je to hybrid z futuristického modelu BMW i8. Takže díky pomoci elektromotorům se dostává na výkon 362 (!) koní  a kombinovaná spotřeba podle aktuálních evropských norem je 2,5 litru na 100 km. No, takže tady si nikdo jiný škrtnout nemůže, že?

V téhle placce najdete vítězný motor.

V téhle placce najdete vítězný motor.

1,8 – 2,0 litru

Jo, kde jsou ty doby, kdy jste měli dvoulitr v rodinném hatchbacku. Dnes na těchto objemech operují hot-hatche. No, není se čemu divit. Vždyť vítěz kategorie, dvoulitrový čtyřválec Mercedes-AMG nabídne až 381 koní. Konkrétně v modelu GLA45 AMG. V modelech A45 AMG a CLA45 AMG je pak naladěný na 360 koní a to je pořád zatraceně moc.

Až potkáte GLA na silnici, myslete na to, že může mít skoro 400 koní.

Až potkáte GLA na silnici, myslete na to, že může mít skoro 400 koní.

2.0 – 2,5 litru

Tady už se dostáváme do kategorie, kdy přestává veškerá legrace. Vítězem s více než polovičním náskokem se stal pětiválec Audi o výkonu 367 koní. Znát jej můžete z Audi RS3 a to je opravdu peklo. Jó, víc válců, více zábavy.

Okruhu se Audi RS3 nebojí.

Okruhu se Audi RS3 nebojí.

2,5 – 3,0 litru

To, co dříve patřilo manažerským limuzínám, to teď musí stačit i sporťákům. A taky že stačí. Vítězství si odnáší třílitrový šestiválec Porsche dopovaný turbem. Jde o nový motor, který nabídne až 400 koní. Najdete jej v modelech Porsche 911 Carrera v různých modifikacích.

400 koní umístěných nad zadní nápravou? Zábava zaručena.

400 koní umístěných nad zadní nápravou? Zábava zaručena.

3,0 – 4,0 litru

Když Ferrari představilo motor V8 biturbo s objemem 3,9 litru v modelu Ferrari 488 GTB, bylo všem jasné, že tohle je dokonalost. No a není divu, že tento motor vyhrál svou kategorii. Nabídne totiž 669 koní, což stačí pro zatraceně ostrou jízdu. Máme radost, že tento motor se stal i absolutním vítězem, protože je to famózní motor. A aby toho nebylo málo, stal se také vítězem kategorie „Nový motor roku“ a také „Výkonný motor roku“. Zkrátka velká gratulace do Maranella.

Nad 4 litry

Pro nejvíce ultimativní supersporty je určena právě tato kategorie. A také v tomto případě putuje vítězství do Maranella. Motor z Ferrari F12, 6,3 litrový dvanáctiválec sice není žádnou novinkou, ale jeho 780 koní si to zkrátka zaslouží. Kdo z vás by jej nechtěl mít ve svém voze, že?

Tohle není nic pro zelenáče.

Tohle není nic pro zelenáče.

 

Ekologický motor roku

S velkým náskokem vítězí motor Tesla. Ano, jde o elektromotor, ale i na ty se anketa vztahuje. Plný název motoru je Tesla full-electric powertrain. Najdete jej jak v modelu S, tak v modelu X, jeho výkon je od 320 do 773 koní. Tady asi není co dodat, pokud takto bude vypadat ekologická budoucnost, je svět ještě v pořádku. Pokud vás teda náhodou nezabije.

Hlavně ta ekologie, žejo.

Hlavně ta ekologie, že jo.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Subaru BRZ

Arzenál Policie ČR: jak vám změří rychlost a jak se bránit