Škody 720 a 760: Česká kvalitní auta, která upadla v zapomnění

Staré škodovky máme většinou spojené se zrezivělými, nevýkonnými vozy. Málokdo ale ví, že z té doby existuje několik prototypů, z toho jeden exkluzivní model se špičkovým designem.

Co se vám vybaví, když se vysloví Škoda 105 či 120? Běžné, průměrné auto s motorem vzadu, jemuž se na dálnicích spolehlivě zavařil motor, a s kufrem vpředu, který neměl problém se při trochu rychlejší jízdě otevřít. Přesto má stodvacítka dva předchůdce, z toho model 720 mohl směle konkurovat prestižním značkám, jako BMW či Alfa Romeo.

Škoda 720: Mladoboleslavská Alfa-Romeo

Model se začal vyvíjet již v roce 1967. Mělo se jednat o nástupce stárnoucích Škod 100 a 110, tedy střední auto, jež mělo být v provedení sedan, kombi a kupé, ale s motorem vpředu a náhonem vzadu oproti dosavadním typům, které měly motor umístěný vždy vzadu. Přestože si vývojáři dali záležet, stále nebyli schopni doladit originální vzhled. Proto se v roce 1969 obrátili na italského designéra Giorgetta Giugiara ze společnosti Italdesign, jenž tenkrát spolupracoval s prestižními automobilkami v Západní Evropě. Italové české návrhy dotáhli do konce a vzniklo auto, které v té době v celém komunistickém bloku nemělo obdoby.

Čtyřválec o výkonu 87 koní poskytoval prostorný a moderní interiér, příplatková verze měla mít klimatizaci, automatickou převodovku a dokonce i ABS. Navíc měla 720-ka elegantní design, dravé, sportovní čelo s dvěma světlomety, výkonnější verze měla reflektory čtyři. Přímo v Mladé Boleslavi v době normalizace vznikl automobil, jenž se mohl v řadě ohledů rovnat s některými modely Audi, Alfa-Romeo a BMW. Ostatně model se čtyřmi světlomety byl zrovna tehdejším „Bavorákům“ podobný. Exkluzivní model byl připravený do sériové výroby, jež měla započít v roce 1973.

Obrovské náklady novou Škodovku zabily

Příprava sériové výroby se ale neustále oddalovala, až byla v únoru 1972 samotným premiérem Lubomírem Štrougalem zastavena. Motoristé v okupovaném Československu měli jasno: sovětští představitelé se obávali auta, které by bylo pro jejich Ladu „Žigula“ příliš silným konkurentem a nařídili vývoj Škody 720 stopnout.

Situace ve skutečnosti byla poněkud jiná: vývoj 720-ky totiž byl zcela vytrhnut z konceptu starých Škodovek a kvůli výrobě zcela nových dílů by se musela postavit celá řada nových továrních hal. Odhadované náklady nabíraly monstrózních částek a tak byl celý projekt raději ukončen. Dodnes ovšem existuje několik funkčních prototypů, například jeden je k vidění v muzeu Škody v Mladé Boleslavi.

Škoda 760: stále kvalitní auto

Češi a Slováci ale nebyli jediní v komunistickém bloku, kteří byli sužováni nedostatkem kvalitních auťáků. Ve Východním Německu měli stejný problém. Proto se Škodovka dohodla s výrobci Trabantu a Wartburgu na společném projektu, který byl v Čechách označován jako Škoda 760.

Každá automobilka ale měla vyrábět jinou modifikaci, Škoda měla konkrétně vyrábět pětidveřové sedany a kombíky. Ohledně karosérie se konstruktéři mladoboleslavské automobilky opět obrátili na italského designéra Giorgetta Giugiara, který se již podílel na návrhu designu předchozí Škody 720.

Giugiaro konstruktéry Škody ale málem poslal do háje, jelikož byl s předchozím modelem 720 spokojen a těšil se na dobrou referenci a nemohl tak českým konstruktérům zapomenout, že byl vývoj vozu zamáznut. Nakonec přece jen návrh dodal, ale zcela očividně jej odfláknul a například škodovácký konstruktér Petr Hrdlička jej označil za odpadek. Přesto čeští konstruktéři z Giugiarova návrhu vycházeli, i když jej museli značně předělat.

První prototyp byl vyroben v roce 1972 s motorem vpředu a přední hnací nápravou. Přestože se Škoda 760 nemohla s předchozím luxusním typem 720 srovnávat, stále se jednalo o velmi zdařilé auto. Postupně se testovaly i další verze, například kupé či model s pohonem zadních kol. Celkem bylo vyrobeno na 130 prototypů. Se sériovou výrobou se mělo začít v roce 1982.

Ukončení projektu podruhé

Celý projekt ale již od počátku narážel na dva obrovské problémy. Prvním byla logistika: komponenty měla dodávat celá řada výrobních závodů v Československu a východním Německu, mezi kterými měly každý den pendlovat desítky vlaků se součástkami, což bylo vzhledem k přetížení československé železniční sítě nemožné.

Druhým problémem byla studená válka, jež se v 70. letech přiostřila: oba státy musely investovat značné peníze do zbrojního průmyslu, čímž trpěl průmysl automobilový. V září 1979 se tak ČSSR s NDR domluvila na ukončení celého projektu. Během jedné dekády tak Škoda přišla o možnost výroby hned dvou revolučních typů.

A jak to bylo dál

Vlivem okolností tak byla Škoda přinucena k pracnému předělání modelů 100 a 110 na typy 105 a 120, interně označované jako řada 742. Řidiči v komunistickém Československu tak opět mohli dostat jen nemoderní vozy s motorem vzadu bez nějakých větších inovací. Na pořádnou Škodovku si tak řidiči opět museli nějaký ten pátek počkat.

Autor: Roman Č.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Škoda Rapid Spaceback Scoutline

Čím se jezdilo v roce 1989? Škoda Favorit!