Jak se vyvíjí technologie CGI postav ve filmech. Kde můžeme spatřit největší perly této novinky?
CGI neboli optické speciální efekty nejsou ani zas tak moc novou technologií. Počítače vypomáhají režisérům s dotvářením obrazů jejich filmů již nějaký ten pátek. Na první výsledky této práce se můžeme podívat až do roku 1961, obecně známější a populárnější se však CGI stala v letech 1977 a 1979, když vyšly první Star Wars a Vetřelec. Tehdy to ještě trochu pálilo do očí, dnes už se naše oči v kinech bez pořádné dávky animace neobejdou. Kde tato technologie dnes perlí nejvíc?
Vídáme to ve filmech už skutečně dlouhou dobu. Prakticky by se dalo říct, že od chvíle, kdy se sešel sci-fi žánr a počítač dohromady. Vesmír si jen tak nenatočíte, laser jen tak nevytvoříte. Všechno se tak musí dokreslit za pomoci počítačových programů a technologií, a tady přichází na řadu CGI.
Často se dokresluje pozadí nebo 3D objekty
Nejčastěji se používá klíčovací pozadí. To když se natáčí film ve studiu, ale má to vypadat, jakože jsou herci a rekvizity na pustém ostrově, v džungli nebo ve zmíněném vesmíru. Plivnout do toho můžete rovnou i nějakého draka, dinosaura nebo třeba celý hrad. To je zase další z technik speciálních efektů (CGI). Nazývá se dosazení 3D objektu, a to zase filmaři používají, když mají pozadí nebo kulisu, ale chybí jim dostatek lidí, zvířat, bájných tvorů a kdoví ještě čeho, co si prostě nemůžou dovolit sehnat. Snímky jako Matrix, Pán prstenů, 300: bitva u Thermopyl, Piráti z Karibiku, Avengers nebo Marťan by bez CGI prostě nevznikly.
Horká novinka: Motion Capture
Vůbec nejpozoruhodnější technikou optických speciálních efektů je v současné době technologie zvaná Motion Capture. Právě ta se využívá k tvorbě některých filmových postav… spíše těch z dražších filmů, a jedná hlavně o sci-fi a fantasy žánry. Proč? Protože Motion Capture ve zkratce propůjčuje lidské rysy nelidským bytostem. Za pomoci mnoha drobných senzorů umístěných po těle i obličeji skutečného herce počítač přenese pohybovou aktivitu – končetin, svalů, výrazů v tváři – na animovaný charakter, který potom vypadá uvěřitelněji a lidštěji.
Její výsledky se neustále zlepšují
Nejznámější z herců, který je pro tuto technologii využívaný, je Andy Serkis. Určitě ho znáte, proslavil ho hlavně Glum, King Kong a další. Takový drobný výčet nejznámějších a nejlepších postav si tu uděláme, abychom alespoň zhruba viděli, jakým tempem tato technologie CGI běží vpřed.
Glum
Trilogie Pána prstenů (2001-2003) – herec: Andy Serkins
King Kong
King Kong (2005) – herec: Andy Serkins
Kapitán Davy Jones
Piráti z Karibiku 2, 3 (2006-2007) – herec: Bill Nighy
Neytiri
Avatar (2009) – herečka: Zoe Saldana
https://www.youtube.com/watch?v=3ZI1VABtvgA
Hulk
Avengers 1,2 (2012, 2015) – herec: Mark Ruffalo
Ceasar
Zrození planety Opic (2011), Úsvit planety opic (2014) – herec: Andy Serkins
Šmak
Trilogie Hobit (2012-2014) – herec: Benedict Cumberbatch
https://www.youtube.com/watch?v=FHuXSZv6Tqs
Colossus
Deadpool (2016) – herec: Andre Tricoteux
Doplnili byste nějakou další postavu, třeba z posledního roku, která vám v Motion Capture učarovala?
Autor: Jan Marek
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Filmové novinky: Zlo, kam se podíváš. R2-D2 z Temné strany, Mastný škrtič a démonické horory
Prequel, Sequel, Spin-off, Remake, Reboot… Co je co?