Nové kontrolky v autě. Znáte je všechny?
Za posledních 10 let se přístrojové desky rapidně změnily. Jsou plné kontrolek, které jste v autoškole neviděli. Znáte přesně jejich význam?
Kontrolky v autě můžeme rozdělit primárně podle barev. Zelené jsou v pořádku. Ty jen o něčem informují a není třeba žádný zásah. Žluté už pak vyžadují obvykle nějaký zásah řidiče, pokud svítí za jízdy a ty červené pak znamenají problém. Jaké jsou ty nejnovější?
TIP: Pořizujete nové auto? Podívejte se na nabídku nových vozů od autorizovaného prodejce TUkas.
Nízká hladina ostřikovačů
Nové vozy obvykle umí upozornit, že se blíží okamžik, kdy vám vyschne nádržka s kapalinou do ostřikovačů a je třeba ji doplnit. Různé automobilky mají různé symboly, ale vždy se jedná o symbol předního okna (to je to vždycky výrazně prohnuté) a pramen vody.
Hladinu ostřikovačů doplňujte včas. Čerpadlo se může spálit, pokud by delší dobu jelo „na prázdno“.
Automatická dálková světla
Spousta nových aut je vybavena automatickými dálkovými světly. Ty jsou aktivní právě tehdy, pokud vám na přístrojovce svítí tato kontrolka. Automatická dálková světla obvykle fungují od rychlosti vyšší, než je 60 km/h, tedy typicky mimo obec. Kamera auta snímá jak řidiče jedoucí před vámi, tak v protisměru. Pokud kamera vyhodnotí, že nemůžete nikoho oslnit a hladina osvětlení je opravdu nízká (v šeru se neaktivují), zapnou se dálková světla.
Jak to funguje? Jak u koho. Jsou automobilky, kde se můžete na systém spolehnout, ale těch není více, než 1/4. V ostatních případech se světla vypínají příliš pozdě a řidiči v protisměru vás budou problikávat. Pokud tedy přemýšlíte, zda tuto fíčuru zvolit, raději doporučujeme peníze ušetřit. Výjimkou jsou inteligentní světlomety, které umí odstínit paprsky ve vybraných směrech. Tyto systémy fungují naprosto skvěle.
Přisvětlování do zatáček
Co se děje, když svítí nápis AFS nebo AFLS OFF? S tím už si spousta řidičů láme hlavu. Vězte, že je to aktivní přisvětlování do zatáček. Pokud tento systém nefunguje, uvidíte právě tuto kontrolku. Je žlutá, takže není třeba se příliš stresovat. Normální světla fungují, jen to přisvětlování je vypnuté.
Řídící jednotka vozu
Kontrolka EPC nevěstí nic dobrého. Jde o chybu v řídící jednotce vozu, což může prakticky znamenat cokoliv. Pokud chyba nezmizí ani po vypnutí a zapnutí motoru, servisu se nevyhnete.
Klíč není ve voze
Máte nějaký systém bezklíčové obsluhy vozu? Zkrátka startujete tlačítkem a stačí, když u sebe máte jen kartu nebo klíč? Auto kontroluje, zda je klíč ve voze, abyste bez něj neodjeli. Pokud jej auto nedetekuje, zobrazí se toto varování a vůz nebude možné nastartovat (pokud už běží, nic se nestane, jen bude symbol stále svítit). Pokud klíč ve voze je, ale kontrolka svítí, něco s ním bude špatně. Začněte výměnou baterie v klíči či kartě.
Šlápněte na brzdový/spojkový pedál
Auto nestartuje? Mrkněte se na přístrojovou desku, nejspíš svítí jedna z těchto dvou ikon. Zelená vás vybízí, abyste sešlápli brzdový pedál, oranžová obvykle požaduje sešlápnutí spojky.
Vzduchový podvozek
Máte auto na vzduchovém podvozku? Nebo s možností měnit světlou výšku? Pokud svítí tato kontrolka, nejspíš to bude hodně drahé. Právě tato kontrolka totiž upozorňuje na závadu vzduchového podvozku.
Automatická převodovka
Vykřičník v autě nevěstí nic dobrého. Pokud se zobrazí v zubatém kolečku, znamená to problém automatické převodovky. Urychleně doporučujeme vůz odstavit a do servisu jej nechat raději odtáhnout. Existuje i ikona upozorňující na vysokou teplotu oleje v převodovce. V tomto případě stačí nechat automat odpočinout a vše bude v pořádku.
Filtr pevných částic
Pokud máte vůz mladší cca 10 let, tak velmi pravděpodobně už máte také filtr pevných částic. Nebo-li zařízení, které odchytává saze. Tyto saze je třeba tu a tam nechat shořet. Pokud vidíte tuto ikonu, obvykle stačí, pokud auto proženete vyšší rychlostí (aspoň 100 km/h) po dobu aspoň 15 minut. To obvykle stačí na vyčištění filtru, tzv. regeneraci.
Posilovač řízení
Pokud jste autoškolu dělali s čímkoliv lepším, než s Felicií, tak asi už znáte jen auta s posilovačem řízení. Tato ikona může svítit buď žlutě, nebo červeně. Pokud svítí žlutě, znamená to, že výkon posilovače je omezený, ale funguje. Když svítí červeně, posilovač vůbec nefunguje. Máte-li pořádné svaly, tak to zvládnete i bez něj. Vlastně jde hlavně o točení s volantem na místě. Při rychlostech přes 20 km/h vám pak ani nepřijde, že posilovač nefunguje.
Únava řidiče
Tato ikona vám indikuje, že vaše káva je připravena. Nevěříte? No jistě že ne. Jde o kontrolu únavy řidiče. Obvykle jde o sofistikovaný systém, který monitoruje chování řidiče a dokáže z něj určit, že řidič se již nemůže soustředit na jízdu, jede těkavě a je tedy unavený. Pokud se vám tato ikona tedy zobrazí, nic neřešte, zastavte, trochu se protáhněte, zacvičte si a dejte si pauzičku.
Adaptivní tempomat
Má auto adaptivní tempomat nebo jen normální? Na první dobrou to poznáte podle ikony. Zatímco obyčejný tempomat je obvykle jen tachometr se šipkou, u toho adaptivního je zde přítomna také ikona vozu, aby bylo jasné, že rychlosti je závislá na rychlosti auta vepředu. Adaptivní tempomat totiž upravuje rychlost podle vozidla jedoucího před vámi.
Hlídání jízdního pruhu
Moderní kamery v autech upozorní řidiče, že opustil jízdní pruh, případně ho také umí nasměrovat zpět. Systém je aktivní, jen pokud vidíte také tuto ikonu. Vždy jde o auto přejíždějící pruh, někdy ale jde jen o ikony s nápisem LDW nebo LKA.
Máte v autě ikonu, u které si nejste jistí, co znamená? Vložte ji do diskuze, poradíme vám!
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Kdyby motocykl vynalezli letos
Autopilot: co brání autonomní jízdě