Nejabsurdnější letecké havárie v dějinách lidstva
Určitě se shodneme na tom, že nejčastější příčinou leteckých dopravních nehod je selhání lidského faktoru, které může mít mnoho podob… nepozornost v řídící věži, psychické problémy pilota, dítě v kokpitu či divný tvor na palubě. Každá z těchto katastrof má nezvratné následky, které ovlivní osudy mnohých lidí. Které jsou ty nejabsurdnější letecké havárie?
Nezodpovědný otec
„Víš co? Pojď sem a sedni si na moje místo, chceš?“ Věta, kterou bychom rádi od svého otce slyšeli, ale rozhodně ne od člověka, který je kapitánem právě letícího letadla. Mezi nejkurióznější letecké havárie v dějinách lidstva rozhodně patří havárie zapříčiněná ruským pilotem, který se během nočního letu do Honkongu rozhodl posadit do kokpitu nejdříve svoji dceru Jane a následně i svého syna Eldara. Jednalo se o jeden z prvních letů nového Airbusu ruské letecké společnosti. Řídící pilot se chtěl pochlubit svým dětem, jakou špičkovou technologií letadlo oplývá. V tu chvíli si však neuvědomil, že se letadlo nachází v režimu autopilota, kterého fungování plně nezná. Když jeho patnáctiletý syn zatlačil do řídící páky, deaktivoval jednu z klíčových funkcí robotického pilota. Letadlo se začalo náhle natáčet a dostalo se do takového sklonu, který jeho konstrukce nebyla schopna unést. To způsobilo prudké klesání, které nešlo, i přes všechny snahy kapitána, zastavit. Po několika minutách se Airbus se svými 63 cestujícími zhroutil k zemi.
Ledovec slz – příběh kanibalismu
Pátek 13. října 1972 byl nešťastným dnem pro posádku a 45 pasažérů letu z Uruguaye do Čile. Letadlo, které vezlo univerzitní rugbyové mužstvo, se kvůli nepříznivému počasí zřítilo v zasněžených Andách. Pád nepřežilo 12 lidí. V důsledku zranění následující den zemřelo dalších 5 pasažérů. Skupina trosečníků se najednou ocitla v zoufalé situaci. Nedokázali opravit řídící letadlové rádio, aby přivolali pomoc, neměli dostatek teplého oblečení a potraviny k přežití. Z malého funkčního rádia k nim dokonce dorazila zpráva, že pátrání po pohřešovaných z letecké havárie bylo odvoláno. Přeživší byli z nenadálé skutečnosti donuceni přijmout těžké rozhodnutí – sníst maso svých mrtvých spolucestující. Pro nikoho z nich to psychicky nebylo vůbec jednoduché. Většina pozůstalých byli věřící a oběti jejich spolužáci nebo kamarádi. Po dvou měsících nastalé hrůzy se dva odvážlivci rozhodli vydat na cestu a přivolat pomoc. Po 72 dnech ledový horor končí a všichni přeživší se skrze přivolanou záchranu dostávají, ač s velkou psychickou újmou, bezpečně zpět do svých domovů. Nikdo z nás si rozhodně nepřeje, abychom si jeden z těchto scénářů někdy ve skutečnosti v životě zažili. Lidskou mysl však neustále fascinují záhady, které způsobují náš vnitřní psychický neklid. Mezi ně patří i situace plné napětí, které se odehrávají na palubách řítících se letadel. Pokud chcete téměř realisticky zažít jedno z dramat odehrávající se na palubě letadla, nenechte si ujít úspěšný miniseriál Flight 462, který se vysílá na facebookových stránkách televizní stanice AMC.
Srážka dvou Jumbo Jetů
Největší nehoda v dějinách letectva dokazuje, že letadlo nemusí ani vzlétnout, aby došlo ke katastrofě. 27. března 1977 došlo k útoku na mezinárodní letiště na ostrově Gran Canaria. Z tohoto důvodu byl provoz přesunut na mnohem menší a husté dopravě neuzpůsobené letiště Los Rodeos na ostrově Tenerife. Právě zde došlo k neštěstí s největším počtem mrtvých v historii leteckých nehod, když se srazily dvě letadla 747 Boeing Jumbo Jet, jedno řízené holandskou společností KLM a druhé pod vedením americké letecké společnosti Pen Am. V důsledku mnohých náhod, selhání, husté mlhy a nepřítomnosti pozemních radarů došlo k situaci, kdy se na jedné vzletové dráze naproti sobě střetly dvě letadla. Kapitán letadla KLM neslyšel výstrahu z řídící věze, podle které měl počkat, až se americké letadlo odstaví z runwaye. Naneštěstí si této situace všimnul když byly obě letadla už jen pár desítek metrů od sebe. Letadlo se pokusilo na poslední chvíli vzlétnout. Úhel vzletu byl však na Jumbo Jet příliš prudký a zadní část letadla zavadila o zem a doslova přelomila druhý stroj v půli. Před odletem natankovaná nádrž způsobila okamžitý požár, který zabránil komukoliv z vraku uniknout. Z amerického Pen Amu se podařilo zachránit 56 cestujících a 5 členů posádky. Celkem zahynulo 583 lidí.
Pilot řeší soukromé problémy
V evropském kontextu bylo šokující, když vyšlo najevo, že nehoda airbusu Germanwings, jenž se stala minulý rok, byla zapříčiněná úmyslně samotným pilotem. Ve skutečnosti se v historii letectva najde mnoho případů, kdy bylo záměrné zavinění posádky příčinou nehody. Jedna z prvních takovýchto nehod se stala v roce 1976, kdy ruský pilot nasměroval letadlo na blok domů. Později se zjistilo, že v jednom z nich žila jeho bývalá manželka, které se chtěl pomstít za rozvod. V roce 1994 na palubě transportního letadla společnosti FedEx cestoval kromě tříčlenné posádky i pilot mimo službu. Právě on po startu letadla zaútočil na své kolegy a těžce je zranil. Únosce byl odsouzen. Později se přiznal, že ho k únosu vedla tíživá finanční situace. Nechtěl, aby jeho rodina vyrůstala ve špatných finančních podmínkách. Vytvořil životní pojistku a letadlo unesl. Doufal, že se nikdy neodhalí pravá příčina neštěstí a rodina bude vyplacena. (Pozn. red.:“Snílek…“)
Autor: red
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Snímky zachycují dopad člověka na přírodu. Devastujeme planetu?