Náš autotest: Lexus GS
Pánové manažeři, nezapomněli jste na něco? Nezapomněli jste při výběru své limuzíny na Lexus?
Jak si letos vedou prodeje manažerských limuzín? Všechny válcuje Audi A6, jen pro představu, těch se letos prodalo (leden – červenec) 592. Pak dlouho nic, pak BMW 5, pak zase dlouho nic a Mercedes-Benz E. Pak zase dlouho nic… a Lexus GS – letos se jich v České republice prodalo 11. Ano, jedenáct.
Je jiný
Asijský design vozů byl vždy hodně jiný, než je ten evropský. A pro Lexus to platí ještě mnohem víc. Jenže není nezajímavý. Především čelní maska vozu je hodně agresivní a rozhodně si GS jen tak s něčím nespletete. Nemusí se vám líbit, ale cosi na tom designu je. Co na něj říkáte?
Naftu nevedeme
Jestli má mít někdo nálepku hybridního průkopníka, tak je to právě Lexus. Žádná jiná automobilka nemá se spojením benzínového a elektromotoru tolik zkušeností, jako právě Lexus. V našem případě se spojuje 3,5litrový benzínový šestiválec (výkon 215 kW / 292 koní) s elektromotorem (147 kW / 200 koní). Výkon soustavy jednotek ale nelze jen tak sečíst, počítejte s maximálním výkonem 345 koní. A to je hodně slušné.
Baterie vozu se dobíjí buď při rekuperaci – tedy když brzdíte, tak se kinetická energie neztratí, ale přemění se na elektřinu, případně je dobíjí přímo motor, když má přebytek výkonu. Spotřeba se pak udává 5,9 litrů benzínu na 100 km a popravdě není nereálné takové hodnoty dosáhnout. Je snad jasné, proč se Lexus neobtěžuje s nabídkou naftového motoru.
Jedeme na elektřinu
Lexus GS je automat a elektronika řídí motory k maximální efektivitě. Při delší cestě funguje tak, přes obce jedete tiše a ekologicky na elektřinu, mimo město pak na benzín. Na dálnicích pak elektromotor výrazně pomáhá třeba při jízdě do kopce, kdy spalovací motor v klidu točí nízké otáčky a elektromotor pomůže překonat stoupání. Funguje to až nečekaně skvěle.
Pokud potřebujete, můžete tlačítkem EV (jako že electric vehicle) vynutit elektrickou jízdu. To se hodí třeba při jízdě v podzemních parkovištích, kdy není třeba do vzduchu přidávat další spaliny.
Stačí dát plný plyn a oba motory zaberou naplno. Síla v tomto okamžiku je neskutečná. Jednak nečekáte na to, až se benzínový motor dostane do otáček, protože 200 koní elektromotoru je dostupných okamžitě, jednak stačí doslova pár sekund a auto letí rychlostí daleko za 200 km/h. Je to strašný fičák!!!
Někomu nemusí vyhovovat, že automat je řešený variátorem, tedy bezestupňovou převodovkou. Popravdě, je to jen o jízdních zvycích a neexistuje žádný faktický argument proti variátoru. Je rychlý, efektivní, pracuje vždy tak, jak plynovým pedálem naznačíte.
Lexus = luxus
Kabinu vozu si zamilujete. Tohle je zkrátka luxusní třída. Koženou sedačku (samozřejmě klimatizovanou) si nastavíte ve všech směrech, prodloužíte si podsedák, vysunete bederní opěrky, přifouknete bočnice – sedačku si tak nastavíte přesně podle svého gusta.
Displej na palubní desce má úhlopříčku 12,3″ a můžete si jej nastavit podle potřeb.
Také displej na přístrojovce je možné personalizovat, může ukazovat třeba otáčkoměr, nebo jen efektivitu, abyste věděli, jestli zrovna dobíjíte, nebo kolik rezervy výkonu máte ještě k dispozici. Jste hračičkové? Tohle budete milovat.
Zadokolka
Už od nás víte, že pohon zadní nápravy je nejlepší. A Lexus GS je zadokolka. Takže si s ním užijete vážně hodně legrace. Někdo se vám bude snažit nabulíkovat, že BMW 5 je sportovnější, jenže 93 % těchto aut se u nás prodá s pohonem všech kol, takže tůdle nůdle. Po troše cviku budete moci jezdit zatáčky fest pod plynem a s autem si hrát – vybízí k tomu a půjde to. Jenže manažerské limuzíny na tohle stavěné nejsou a lépe se bude cítit na dálnici při zdolávání stovek kilometrů.
Nezapomeňte na něj
Popravdě je mi záhadou, proč prodejní výsledky nejsou znatelně lepší. Lexus GS je auto, kterému nelze prakticky nic vytknout. Je skvěle postavené, má báječný motor, nabídne moderní technologie a pořádnou dávku luxusu. Překvapí nečekaným sportovním projevem, větším než kdejaký konkurent, jehož sportovní geny už dávno zakrněly. Zapomínají na něj snad manažeři? Dejte si poznámku do Outlooku!
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 5,9 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1 820kg |
Průměrná spotřeba | 6,6 l / 100 km |
Rozměry | 4 880 × 1 840 × 1 455 mm |
Cena od / testovaného vozu | 1 188 000 Kč / 1 604 000 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Range Rover Evoque: Korunní princ