Náš autotest: Ford Edge

SUV jsou v trendu. Čím větší, tím lepší. A kdo umí obří auta úplně nejlépe? Amíci!

Obří SUV s osmiválcovými motory brázdily americké silnice už v dobách, kdy jsme si mysleli, že Felicie Combi je zbytečně velký luxus, protože tolik prostoru nikdo z nás nevyužije. Tak určitě. Jedním z největším amerických výrobců takových aut je samozřejmě Ford. Teď nám jedno takové SUV poslali i do Evropy.

XXL

Z obrázků vám to asi ani tak nebude připadat, ale Edge je vážně hodně velké auto, které bude lovit ve vodách obřích SUV. To že jich na silnicích zatím mnoho nepotkáte má dobrý důvod, Edge v prodeji je doslova jen pár týdnů. Pokud tedy vybíráte SUV s cenou kolem 1,3 milionu, Edge byste neměli minout. Abyste věděli, kam míří, tak zákazníky bude brát vozům jako je Hyundai Grand Santa Fe, Jeep Grand Cherokee, Toyota Land Cruiser, Volkswagen Touareg, Volvo XC90, ale také třeba BMW X5 nebo Audi Q7.

Edge není žádný drobek. V makovém poli se neschová.

Edge není žádný drobek. V makovém poli se neschová.

Zlatá je dobrá

Vnější design jasně dává tušit, že tohle je Amerika. Vše je obrovské, naddimenzované, zkrátka takový ledoborec. Testované provedení bylo oranžové barvy, ale našlo se pár jedinců, kteří mi tvrdili, že je to zlatá. Inu, názor si udělejte sami. Každopádně se Edge hodně líbí a nenašel jsem nikoho, kdo by se mnu nesouhlasil.

V interiéru se neztratíte, pokud jste v poslední době v nějakém Fordu seděli. Příbuznost s Mondeem je více než zřejmá.

4 válce musí stačit

Už jsme si na to museli zvyknout – díky nesmyslně nastaveným emisním normám v EU se k nám Edge dováží jen s naftovým čtyřválcem. Ruku na srdce, 3,5litrový benzínový šestiválec by si u nás stejně nikdo nekoupil, ale o naftový motor V6 by byl jistě větší zájem. Zatímco v USA můžete mít Edge s více než 300 koníky, u nás je třeba se spokojit s 210 koňmi, nebo-li 154 kW. Jak asi tušíte, dvoulitrovému naftovému motoru totiž pomáhají 2 turba. A motor je to skutečně výtečný. Kultivovaný s obrovskou silou. S pohotovostní hmotností 1874 kg by ani žádný slabší neměl šanci na úspěch.

154 kW stačí, ale 2 válce navíc by neurazily.

154 kW stačí, ale 2 válce navíc by neurazily.

Koráb silnic

Edge vás nebude dráždit k nějaké ostré jízdě. Vyhovuje mu, pokud na tempomatu nastavíte rychlost 180 km/h a takto pojedete stovky kilometrů. Pojedete v naprostém pohodlí (i na 20″ kolech) a v naprostém tichu – vůz je opravdu perfektně odhlučněn. Nejde jen o tlumící materiály, ale také o technologie. Nový Edge totiž používá systém pro aktivní snižování hlučnosti. Mikrofony snímají hluk v interiéru a přes reproduktory audiosystémy posílají opačné zvukové vlny, takže hluk v interiéru se prakticky vyruší. Dost možná to znáte z luxusních sluchátek. Pro souvislý a stálý zvuk to funguje naprosto výtečně.  I díky tomu velký vůz skutečnou rychlost hodně dobře maskuje, protože motor a aerodynamický svist prakticky neslyšíte. To si myslíte, že se jen tak ploužíte, ale ve skutečnosti letíte jako raketa.

I na dvacítkách je Edge hodně komfortní.

I na dvacítkách je Edge hodně komfortní.

Prudká jízda na okreskách vozu sedí o něco hůř. Ne snad, že by nestačil podvozek, ale naložené auto má zkrátka kolem 2 tun a to není na žádné poskakování. Velkou pochvalu si zaslouží pohon všech kol. Zatímco běžně už dnes mají SUV poháněna jen přední kola a zadní kola se připojují až při prokluzu těch předních, Edge je opravdu trvalá čtyřkolka – točivý moment se i při běžné jízdě dělí mezi všechna 4 kola. Při průjezdu zatáček je to hodně znát. S autem můžete táhlou zatáčku pod plynem projet až nečekaně vysokou rychlostí. Pohon všech kol zkrátka ošidit ničím nelze.

Má co nabídnout

Nabídka SUV je bohatá a zaujmout zákazníka není jednoduché. Ford má ale v ruce několik trumfů, kterými nad konkurencí vyčnívá. Perfektní odhlučnění kabiny, trvalý pohon všech kol a výtečný podvozek je to, čím naláká nemalé množství zákazníků. Pokud vám nebude vadit, že ve velkém SUV máte jen 4 válce, Edge rozhodně nezklame.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,4 s
Maximální rychlost 211 km/h
Pohotovostní hmotnost 1 874 kg
Průměrná spotřeba 5,8 l / 100 km
Rozměry 4 808 × 1 928 × 1 692 mm
Cena od / testovaného vozu 1 119 990 Kč / 1 544 700 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Toyota RAV4. Zábava s trochu jiným rozměrem

Tohle jsou nejlepší motory letošního roku