Na námořní piráty můžete narazit i dnes a ne jen v Somálsku. Kam raději nejezdit?
O námořním pirátství se hodně mluvilo v minulých letech, než tohle téma překryla válka na Ukrajině a uprchlická krize. Ale pirátství nezmizelo, ba naopak, stále se rozmáhá. Jsou unášeny tankery, nákladní i osobní lodě nebo jachty. A nebohé posádky jsou stále v rukou pirátů.
Nejslavnější pirátský útok se stal 8. dubna 2009, kdy 600 kilometrů od somálského pobřeží unesli piráti nákladní loď Maersk Alabama. Bylo z toho drama, kapitán lodi Richard Phillips se totiž dobrovolně vydal pirátům, aby ochránil posádku. S únosci vyjednávala FBI, Phillips se také pokusil pirátům uplavat, nakonec vše vyřešila elitní jednotka SEAL. Ta únosce, kteří nakonec skončili s Phillipsem v záchranném člunu, postřílela. Podle události byl natočen skvělý film s Tomem Hanksem v hlavní roli. Právě tenhle příběh přitáhl pozornost světové veřejnosti k somálským pirátům.
Ráj pirátů je v chudé africké díře
Země zchudlá na kost a zmítaná občanskou válkou má jediný zdroj peněz. Tím jsou únosy lodí. Stačí primitivní člun se silným motorem, několik chlapů s Kalašnikovy a raketomety RPG a jde se na lov. Piráti cílí na velké nákladní lodě a tankery, které se snaží obsadit a pak požadují za propuštění lodi i posádky desítky nebo stovky milionů dolarů. Mnoho vlád zaplatilo, aby své muže dostali zpět. Někdy přispěchá na pomoc speciální jednotka. To se stalo i při přepadení německé lodě Beluga, kterou v roce 2010 přepadli piráti v Adenském zálivu. Posádka lodě se zabarikádovala v kajutě a piráti nemohli nikoho zajmout. Na loď vtrhlo komando z britské fregaty Montrose a bylo po pirátech. Stejně dopadli piráti, kteří obsadili jinou německou nákladní loď Taipan. Tady pro změnu úřadovali Nizozemci, jejichž speciální jednotka poslala všechny piráty do pekla. Somálci rovněž přepadli velkou francouzskou luxusní jachtu Le Ponant se třiceti pasažéry na palubě. Po dlouhém vyjednávání nakonec Francie zaplatila výkupné. Somálci se ale dlouho neradovali, speciální jednotky je dopadly i s penězi.
Stříkačky, houkačky a jiné zbraně
Všechno jsou to případy několik let staré. O Somálsku se už ve spojitosti s pirátstvím nemluví, přestože útoky na lodě, byť v menší míře, probíhají stále. Za snížení počtu útoků může hlavně flotila válečných lodí, která chrání hlavní dopravní tepny u východoafrických břehů. Na lodě se také začaly instalovat nejrůznější zbraně. Kromě klasických vodních hadic a děl a nejrůznějších sítí, se mluví o používání zvukových děl, laserových oslepovačů, elektrických plotů, pastí na čluny nebo samonaváděcích dronů. Účinnost jednotlivých zbraní je sporná, ale jako celek v kombinaci s válečnmi loděmi mají zřejmě proti pirátům úspěch.
Proč neposlat na palubu vlastní vojáky?
Mluvilo se dokonce o tom, zda nebude jednodušší vybavit posádku klasickými zbraněmi, ale oficiálně to žádná rejdařská společnost neudělala. Použití zbraní civilisty je ošemetná věc a má to i právní aspekty, které nejsou jednoduché. Existují i zvěsti o tom, že si některé společnosti na loď zaplatily vlastní bezpečnostní službu vybavenou zbraněmi. Mluví se i o placeném lovu na piráty, což je jakási obdoba lovu na jeleny. Ozbrojená banda proplouvá v nebezpečných místech a čeká, až se objeví člun. Pak vytáhnou zbraně a trochu si zastřílí. Potvrzeného však v tomto směru není nic.
Nigerie, Malacká úžina i kanál La Manche
A kterým oblastem kromě břehů Somálska a Adenského zálivu, byste se měli vyhnout? Na prvním místě je to Malacký průliv mezi Indonesií a Malajsií. Je to mimořádně frekventovaná námořní dopravní tepna, kterou proudí 40% světového obchodu. Stovky malých ostrovů slouží jako skvělý úkryt pirátům, kteří zde přepadávají lodě už celá desetiletí. Ovšem na rozdíl od Somálska zde piráti pracují jinak. Snaží se loď v tichosti vykrást, když posádka nebo pasažéři spí. O přestřelky a únosy zde nikdo nestojí, piráty zajímá jen náklad a peníze, které má loď přímo na palubě. Další oblastí je pobřeží Nigérie. Tohle místo je známé četnými útoky pirátů, které jsou naopak velmi násilné i v porovnání se Somálském. Nigerijští piráti se neostýchají zabíjet. Nigerijská vláda je slabá a na útoky prakticky nereaguje. I to usnadňuje velkým organizovaným bandám jejich činnost. Ale pirátství není jen záležitostí Afriky nebo Asie. Například loď Arctic Sea s nákladem dřeva byla v roce 2009 přepadena v kanálu La Manche. V tomhle případě ale šlo o hru ruské tajné služby, protože na palubě nejspíš nebylo dřevo, ale balistické rakety. Nad celým případem dodnes visí řada otazníků. Tajné služby upozorňují, že i teroristé z Islámského státu by se mohli pokusit unést velkou loď se stovkami pasažérů klidně přímo ve Středozemním moři. Pak by mohli požadovat výkupné nebo dělat to, co dělají vždycky. Všechny pozabíjet. Zkrátka a dobře, piráti ze světových vod rozhodně jen tak nezmizí.
Autor: Snaut
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Výkupné. Kolik teď stojí svoboda? Cena stoupá!
Česká armáda nakupuje jak zběsilá, přesto nás neubrání ani týden