Lexus IS: vůně elektriky

Někdy auta voní benzínem, jindy smrdí naftou. Tady je ale ve vzduchu něco jiného. Cítíte to napětí? Cítíte ten proud? Cítíte tu elektřinu?

Lexus dlouhá léta platí za průkopníka hybridních automobilů. Tedy ne že by uměla jezdit po silnici a zároveň plavat po vodě, ale pohání je tradiční spalovací motor a k tomu pomáhá i elektřina. Jak to celé funguje?

Pro zelené mozky

Ne, nejsem žádný velký ekolog. Teda plast a papír třídím, ale to je asi tak všechno. Hybridní auta mi vždycky připadala tak na půl cesty a na majitele jsem se díval skrz prsty. Ropa prý vydrží ještě na 300 let a při použití hybridů na 302. A co výroba baterií? Jak je asi ekologické získávat všechny ty těžké a lehké kovy, které jsou potřeba pro jejich výrobu? Zkrátka nic pro mě! Lexus IS byl vůbec první hybrid, který jsem kdy řídil a který mě naprosto učaroval. Ten pocit, když z garáže vyjíždíte naprosto tiše a beze smradu, jen na elektřinu. To ticho, kterým popojíždíte (neposkakujete, jízda je plynulá jako v tramvaji) v koloně po Jižní spojce. Najednou jako kdyby ve mně vykvetl lilový květ. Začal jsem to auto milovat.

Něco jako skútr

Parametry vozu odpovídají prémiové třídě. 2,5litrový benzínový čtyřválec poskytne solidních 133 kW, díky elektromotoru máte k dispozici celkem 164 kW, nebo chcete-li 220 živých koníků. A převodovka? No, chce si to na ni chvíli zvykat. Nejde totiž o klasický automat, ale o tzv. E-CVT převodovku. To znamená, že nemá předem nastavené rychlosti, ale umí plynule měnit převod – je to jako když jedete na skútru (no dobře, tak trochu lepší). K charakteru auta ale sedí výborně.

Bez stresu

Když je třeba, umí se Lexus rozjet i svižně, ale byť jde o auto se zadním náhonem, není to jeho parketa. Spíše vybízí k poklidné a ekologické jízdě, která vás ale bude bavit. Budete si hrát s tím, kdy si vystačíte jen s elektromotorem, budete se snažit o co nejúspornější jízdu, protože to jde. Trochu snahy a jezdíte pod 5 litrů, to je přece nádhera.

Otázka pro dnešní den: Dokáže Lexus IS driftovat? 

Prémiové geny

Za auto na obrázku budete muset u dealara vysázet přes 1400 tisícikorun, což opravdu není málo. Jenže Lexus patří mezi prémiové značky a je to znát – nejen na použitých technologiích, ale také na interiéru. Najdete zde luxusní kůži, kvalitní plasty a tu a tam i kousek dřeva. Přesto jsme se v interiéru necítili úplně 100 % spokojení. Je totiž docela stísněný a původ v zemi vycházejícího slunce nezapře (přeci jen jsou Japonci o kousíček drobnější). Pokud tedy kupujete trička, jejichž velikost končí písmenem L, raději se poohlédněte někde jinde. Nebo nedej bože, pokud chcete v autě jezdit ve více, než dvou lidech. Potom ne, ne a ne! Ale pokud hledáte single káru pro dojíždění do práce po městě, pak říkáme ano, Lexus IS s hybridním motorem za to rozhodně stojí.

Název Lexus IS 300h
Nejvyšší výkon 164 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,3 s
Maximální rychlost 200 km/h
Pohotovostní hmotnost 1720 kg
Průměrná spotřeba 4,7 l/100 km
Rozměry 4665 × 1 810 × 1 430 mm

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Autotesty Jakuba Rejlka

Auto, které umí kotrmelec