Kupujete ojeté auto na podzim? Maličkosti, které prozradí, že něco není v pořádku!

Nekontrolovat auto, když je mokré, sledování barevných rozdílů na karoserii v dešti a další věci, které byste neměli podcenit, když kupujete ojetinu na podzim.

Rozhodli jste se koupit ojeté auto zrovna teď? Nemusíte vždy nutně do bazaru. Spoustu částí si můžete zkontrolovat sami. Třeba v  jakém stavu je lak, zda je poškozený interiér, sedačky, volant, jak jsou ojeté pneumatiky, nebo jestli podvozek nevydává podivuhodné zvuky.

Můžete samozřejmě s sebou na obhlídku přizvat i pomocníka. Budete-li chytří, pozvete si kamaráda klempíře, který bezpečně rozpozná, zda bylo auto v minulosti bourané, kdy a jak bylo opravené apod. Co když ale žádného takového kamaráda nemáte? Koukneme se na pár věcí, které určitě při inspekci vozu nezapomeňte prověřit.

Vady laku nepoznáte, když je auto mokré

Každý pozná, když je auto někde ťuknuté. Jakékoli poškození dílů karoserie nebo konkrétní vady laku mohou poukázat na to, jestli auto bylo nabourané, nebo dokonce skončilo někdy na střeše. Odborníci však radí, abyste si dali pozor na mokrý povrch karoserie. Za takových podmínek totiž mohou poškození splývat s kapkami vody a barevné rozdíly, které tak obvykle poznáte pouhým okem, nejsou tak markantní. Vyberte si proto na prohlídku vhodné počasí a podmínky. Nikam nespěchejte. Při prohlídce si dopřejte dostatek času. 

Zkušební jízda po dešti? Nikdy!

A je tu další problém s mokrou vozovkou. Právě povrch vozovky bezprostředně po dešti může mít velký vliv na zkušební jízdu. Jak to? Je to logické. Mokrý povrch v první řadě prodlouží brzdnou dráhu. Skrze déšť nebo jiný hluk jen špatně uslyšíte, zda motor vydává správné zvuky nebo jde špatně. Přes to všechno je třeba věnovat dostatek času stavu vozidla jako takového. Vyzkoušet funkčnost všech funkcí, osvětlením počínaje přes nadstandardní výbavu až po klimatizaci.

Nechte si ukázat podvozek

Nikdy nezapomínejte ani na předvedení podvozku auta. Že se v technice nevyznáte? Pak zkuste specializované firmy, které dnes už běžně nabízí i tyto služby. Působí po celé republice a přijedou, kam jim řeknete. Odborník s vámi projde všechno podstatné a zodpoví i na to, co možná sám majitel o vozidle netuší. Funguje to stejně jako třeba u nemovitostí, kdy si přizvete revizora s razítkem. Investice se vám určitě vyplatí, pokud nekupujete ojetinu za 15 tisíc, kterou, když se cokoli pokazí, necháte rovnou sešrotovat.

Je to opravdu maličkost?

Když cokoli nejde, bude vám majitel jistě tvrdit, že je to maličkost, ale může to být zkrat nebo vada na elektrice a další „maličkosti“ a zvlášť u zahraničních vozů vás oprava může vyjít na desítky tisíc. Položte si otázku: opravdu vám nevadí, že nejde rádio? Že stěrač drhne? Že nefunguje tempomat nebo cokoli z nadstandardní výbavy? Smíříte se s častou odpovědí, že auto už má přeci jen věk? Řada z nás mnohé podcení už jen z důvodu, že se třeba jela na pečlivě vybrané auto podívat i stovky kilometrů. I tehdy je lepší, odmítnout, když je vám cokoli podezřelé a nemáte možnost si to nijak prověřit.

Kde zjistit, zda auto není kradené apod.?

Autobazary se kasají tím, že auta prověřují, kontrolují, dávají jim první servis. Co když ale opravdu auto, na kterém si bazar také musí něco vydělat, nechcete? Klidně zajděte na internet a zapátrejte po seznamech kontrolovaných vozidel. Existují opět firmy, které tyto seznamy (služby) nabízí. Budete mít jistotu, že auto bude v pořádku nejen po vizuální stránce, ale hlavně že vůz opravdu existuje.

Investice navíc. Co si ještě kupte?

Při koupi ojetého auta počítejte s tím, že nejspíš budete muset investovat do pneumatik, stejně tak je standard výměna oleje. Na podzim rovnou kupte zimní, které jsou v Česku povinné od 1. listopadu do konce března. Pokud se chystáte na hory, rovnou přibalte i sněhové řetězy, protože zejména v horských částech republiky je nutné je mít s sebou. Ty levnější ve spreji pomohou opravdu jen někdy.

Autor: EH

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Tyhle auta si v bazaru nekupujte!

Ojeté pneumatiky. Poznáte, kdy je čas na jejich výměnu?