Jarní očista pro vaše auto. Připravte se!

Posypové materiály, vozovky, mráz, sníh, led obvykle způsobují větší opotřebení a často poškození vozidel, a tím i podmiňují možný zvýšený výskyt poruch. Jasné, jaro ještě nedorazilo, ale štěstí přeje připraveným a čas rychle plyne. Takže jakou očistnou kúru si váš čtyřkolový mazel zaslouží?

Jarní očista auta

Podle odborníků nejvíc trpí vozy v kategorii pěti až sedmi let stáří, tzn. vozy s končícími zárukami na karosérii a podvozek. Z toho jasně vyplývá, že abyste do jarní sezóny vyjeli s jistotou, že je vaše auto v pořádku, nutně potřebuje komplexní prohlídku a následné odstranění byť jen potenciálních zárodků závad.

Mezi nejdůležitější servisní úkony patří

  • kontrola stavu spodku vozu, kdy hlavní důraz je kladen na kontrolu výfukové soustavy, ochranu proti korozi a v neposlední řadě i stavu brzdových hadic a trubek;
  • kontrola funkce osvětlení, případně seřízení světlometů, výměna skel reflektorů poškozených od posypových materiálů;
  • kontrola stavu a množství brzdové kapaliny a kontrola brzd na brzdové zkušebně;
  • kontrola těsnosti a stavu hadic a spojů chladící soustavy, kontrola množství a stavu chladící kapaliny, případně doplnění;
  • kontrola dalších podstatných funkcí, tj. řízení, spojky, zámků a elektrické výbavy;
  • kontrola stavu akumulátoru, který je v zimě vystaven mnohem vyšším zátěžím.

Naše tipy…

Jarní příprava automobilu na sezonu, kterou velká část motoristů zadává ve svém autoservisu, může být zároveň ideální příležitostí k provedení technické prohlídky. Objednejte se na STK už teď.

Nejčastější nebezpečnou závadou automobilů jsou špatně seřízené světlomety.

Zjara mechanici doporučují aspoň vizuální kontrolu stavu destiček a kotoučů.

Nejvíce dostává zabrat v zimě na našich silnicích podvozek. Trpí také uložení ramen náprav, pružiny i tlumiče, které prozradí konec své životnosti tím, že z nich začne vytékat mazivo. Ke kontrole se používá speciální tester.

Při jarní prohlídce je také potřeba provést kontrolu jednotlivých ložisek. Když je v pořádku, bude se roztočené kolo dále točit. Když ne, slyšíte např. v zatáčkách hučení.

Profíci doporučují kontrolU těsnosti a funkčnosti klimatizace a kabinového filtru. Za zvážení stojí její vyčištění a případné doplnění chladicího média.

Nerovnoměrně sjeté pneumatiky upozorňují rozhozenou geometrií.

Jarní očista tedy neznamená pořádně si vyluxovat auťák a dopřát mu ten nejdražší program v myčce, ale kompletní servis. Život máme jen jeden a na silnicích nejste sami. Myslete na to!

Autor: Rambo Vazbič

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Jste připraveni na rok 2015? A co tyhle hrůzné předpovědi?

Dakar 2015 je minulostí. Jak to letos dopadlo?