Janys Chadzopulis: „Nedělám rozdíly mezi autem za 5 tisíc a 5 milionů“

…Říká pětatřicetiletý fanoušek tuningu a zakladatel projektu Tuning Průhonice, Janys Chadzopulis, který se ocitl pod palbou našich otázek na tělo i o tuningu. Jaké jsou současné trendy a co všechno byste si jako fanoušci tuningu neměli nechat ujít?

Janys Chadzopulis, pořadatel největších tuningových akcí v ČR

30. listopadu pořádáte druhou spanilou jízdu Prahou na počest Paula Walkera. Na co se máme připravit tentokrát?

Film Rychle a zběsile významně ovlivnil českou (ale i světovou) tuningovou scénu. Já sám jsem první díl viděl v kině šestkrát. Když Paul Walker tragicky zemřel, napadlo mě udělat tu spanilou jízdu Prahou na jeho počest. Z úspěchu této akce jsem měl samozřejmě obrovskou radost. První ročník se konal tuším také v neděli. Zapálili jsme svíčky a promítali si první díl filmu. Je neuvěřitelné, že už to bude rok, co herec Paul Walker zemřel.

Nicméně druhý ročník se koná přesně v den, kdy tragicky skonal při automobilové nehodě v průběhu charitativní akce. Spanilá jízda se pojede od Modřan (ulice Mezi vodami). Oslovila nás firma Mad Joker Design, která pomocí air brushe namaluje na kapotu BMW portrét Paula Walkera. Následně se bude dražit a výtěžek půjde nadaci, se kterou herec spolupracoval. Připravuje se i speciální edice samolepek pro každého účastníka s vozidlem. Vstupné bude 50 Kč a z toho 40 Kč půjde rovněž nadaci. Připravujeme také pietní akci spojenou s tiskovou konferencí pro média. Bude toho zkrátka hodně a všechny pochopitelně zvu. (Aktuální informace o srazu najdete na FB.)

Tuningu se aktivně věnujete celou řadu let. Jak se za tu dobu změnily trendy?

Trendy se samozřejmě změnily významně. Největší boom nastal, jak jsem zmínil, po odvysílání filmu Rychle a zběsile, i když tuning samozřejmě fungoval daleko před tím. Dnes převládá spíše styling. Je to takový trend, který k nám přichází z Německa. Lidé, kteří se věnují aktivně tuningu, se dnes bojí vlastního nápadu.

Dříve se na srazy jezdilo za informacemi, diskutovalo se, co a jak udělat, dnes dokonce tuningoví fanoušci a majitelé vozů ví velmi málo o svých autech. Vytratilo se takové to: sám si udělám. Zároveň se změnily i auta. To je zcela logické. Dříve se např. hodně věnovala pozornost hudebnímu vybavení. Dnes každé auto má už poměrně slušnou hudební výbavu, a tak není důvod něco měnit.

Co tedy v současnosti nejvíce letí?

Je patrné, že křídla vyšla z módy. Stylisti si nechávají dovážet kola z Ameriky (tam to vyjde na mnohem lepší peníze). V kurzu jsou dipové laky, ale také vzduchové podvozky a airbrush. Tuneři se už ale nenechávají unést plameny a ornamenty. Světem airbrushe vládne dokonalé linkování.  Oblíbené jsou i fólie na auta, ale já osobně jsem na ně dnes už háklivý.

Pozorujete nějaký rozdíl v tunigových trendech u nás a v zahraničí?

Rozdíly jsou určitě vidět. Např. Japonsko je stále minimálně o deset let napřed. K nám všechno odtud dorazí se zpožděním. Další rozdíl, a to velmi markantní, je mezi námi a Slovenskem. Zatímco u nás začíná být tuning velmi neosobní, věnuje se mu mnoho lidí a všichni na tom chtějí nějak vydělat, na Slovensku ještě stále převládá ten osobnější přístup.

Projevuje se nový trend na cenách?

Ano. Samozřejmě. Z trhu prakticky vymizely levné součástky a nálepky. Vše se bere přímo od výrobců a díky tomu tuning velmi podražil.

Jaká auta se upravují nejčastěji?

Každé auto se dá samozřejmě upravit. Hodně se dnes na tuning kupují např. koncernové vozy. Auta se ale upravují spíše do originální podoby.

Dá se na tuningu dnes vydělat?

Tuning je pro srdcaře. Podle mě nedá. Sám jsem měl do dnešní doby skoro osmdesát aut a nikdy jsem na tom nezbohatl.

Jak často si kupujete auto?

Asi třikrát do roka. Je to naprosto neplánované. Když takové uvidím, hned vím, co bych na něm udělal. Vybírám momentálním pocitem.

Jaké je Vaše vysněné auto?

Já mám rád v podstatě všechna auta. Na srazech nedělám rozdíly mezi auty za 5 tisíc a 5 milionů. Snažím se dělat všechno proto, aby na ně jezdil každý milovník aut, možná proto jsou ty srazy tak oblíbené. Jestli mám zvolit jedno – pak mým miláčkem je ale Mercedes E, který jsem si koupil a nikdy před tím jsem o tomhle autě stejně jako o značce Mercedes neuvažoval. V minulosti mě samozřejmě bavila japonská auta, později i německý Volkswagen. Jeden čas jsem dávál přednost značce Opel. Co moc nemusím, je Ford, až na ty starší kusy jako Sierra nebo Capri, a taky BMW.

Kdy jste vlastně začal řídit?

Jo tak to už ve 14 letech. Svoje první auto jsem měl v patnácti – Forda Fiestu. Nikdo o tom nevěděl a nikdy jsem neměl problém s policajty. V den, kdy jsem si udělal řidičák, mě chytli dokonce dvakrát. (Smích)

Boural jste někdy?

Mockrát. Nikdy to ale nebylo výhradně mou vlastní vinou. Spíš takové ťukačky, nebo že do mě někdo naboural.

Stalo se někdy, že jste si řekl, že nebudete nikdy řídit?

Jednou. Při autonehodě. Stalo se to na Lanovém mostě, kde mě začala pronásledovat neznámá slečna v GTI. Oba jsme jeli kolem 200 km v hodině. Bylo mokro, takže jsem za mostem zpomalil (asi na 110) a říkal si, aby slečna hlavně nezačala brzdit. Ona to samozřejmě udělala. Přelítla svodidla a narazila autem přímo do sloupu. Šel jsem jí okamžitě na pomoc. Byla na tom zle, dostala šok a zapadl jí jazyk. Naštěstí to přežila. Ale já tehdy týden nesedl za volant.

Tak raději zpět k tomu příjemnému. Pořádáte pravidelné srazy, na kterých se také soutěží. Co se na autech hodnotí?

Každá soutěž je jiná, záleží na pořadateli. Já osobně na srazech vyhlašuji takové ty tradičnější kategorie jako např. nejnižší auto srazu nebo nejhlasitější zvuk apod. Obecně ale porota hodnotí celou řadu kritérií – kola, podvozek, interiér, zpracování, nápady, airbrush, propracovaný lak apod. Zkazit vám výsledek může i špinavý kousek interiéru.

Konají se u nás zakázané akce, nebo je to jen výmysl filmařů?

Ano. Tyhle akce se konají a bývá o ně neuvěřitelný zájem.

Žijete prací. Jak vlastně relaxujete?

Při mytí auta. (smích)

Jak často myjete auto? (smích)

Někdy i sedmkrát týdně. (smích)

Odpočíváte vůbec?

V poslední době spíše aktivně. Chodím šestkrát týdně do fitka s trenérem. Už jsem shodil 10 kilo a snažím se jít do sebe. V zimě miluji lyžování.

Máte rodinu?

Ne. Jsem sám.

Škoda. Chtěli jsme se zeptat, jestli se děti potatily…

Budou muset! (Smích)

Co to Vaše jméno? Jste Řek?

Napůl. Máma je Řekyně, táta Čech. Od dvanácti let jsem ale stále v Česku.

Jaké máte plány do budoucna?

Kolem srazů je spousta práce, i když jsem dnes schopen díky spoustě kontaktů postavit akci prakticky za týden. Ale např. v rámci projektu Tuning Průhonice pořádáme dvě akce týdně. Není mnoho času na vymýšlení nových věcí. Přesto bych rád vymyslel nějakou akci, o které by se nevědělo (jako u zakázaných akcí), ale dalo by se to alespoň trochu promovat. Největší problém je vždy místo.  V poslední době jsou také populární tzv. Destruction Rally. Možná se vydám i tímto směrem.

Tak ať se všechno povede. Díky za fajn rozhovor a nashle na srazu.:)

ZAJÍMÁ VÁS NĚCO O TUNINGU? PTEJTE SE JANYSE NA NAŠEM FB: https://www.facebook.com/ProChlapy.cz

Medailonek 

Janys Chadzopulis, 35 let

Zarputilý fanoušek aut a tuningu vystudoval původně obchodní akademii. Obchodem si také dlouhou dobu vydělával. Jeho nejbizarnějším obchodem bylo uzenářství. Auta ale miluje celý život. Před 15 lety se stal spoluzakladatelem Tuning Průhonice a zorganizoval první sraz. Poslední 3 roky Tuning Průhonice pořádá tunigové srazy dokonce 2 krát týdně a v létě při pěkném počasí se tu sejde i přes 300 aut.

Janys je zároveň pořadatelem charitativní akce spojené s úmrtím herce Paula Walkera z filmu Rychle a zběsile, stejně jako úspěšným pořadatelem mnoha dalších velkých tunigových akcí v ČR. Vlastní rovněž fanouškovské facebookové stránky https://www.facebook.com/tuning.pruhonice, kde najdete všechny podstatné informace o tuningu i aktuálních akcích.

Více na www.tuningpruhonice.eu

Autor: Michaela Čapková

ZAJÍMÁ VÁS NĚCO O TUNINGU? PTEJTE SE JANYSE NA NAŠEM FBhttps://www.facebook.com/ProChlapy.cz

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Comebacky kapel, které se povedly

Avengers: drby, které jste určitě neslišeli