Exkluzivní rozhovor. Jan Jagrik odtajnil podrobnosti vývoje automobilů!

Jak se lišil vývoj automobilů před třiceti lety s tím dnešním? Kde vlastně vzniká první myšlenka na změnu, co obnáší její realizace a kolik lidí na vývoji jednoho automobilu vlastně pracuje? Na to všechno jsme se ptali vedoucího vývoje ŠKODA AUTO v oblasti aerodynamiky vozu, pana Jana Jagrika.

Vývojář v automobilce musí být člověk kreativní a otevřený novinkám a moderním technologiím“, prozradil nám v exkluzivním rozhovoru Jan Jagrik. A ještě mnoho dalších zajímavostí. 

V oblasti vývoje pracujete již řadu let. Máte představu, jak se lišil vývoj automobilů před třiceti lety s tím dnešním?

Za 30 let se vývoj automobilů změnil naprosto zásadně. Tehdy probíhala konstrukce na rýsovacích prknech a jedinou možností pro zjištění vlastností vozu byly fyzické zkoušky na prototypech. S příchodem počítačů probíhá návrh a konstrukce vozu výhradně pomocí 3D CAD programů a rovněž celá řada zkoušek probíhá virtuálně pomocí počítačových simulací. I při výrobě prototypů se ve velké míře používají počítačově řízené obráběcí stroje, 3D tiskárny a další pokročilé technologie. Vývoj vozu se za tuto dobu podstatně zkrátil a zefektivnil.

Pamatujete si, ať už Vy nebo Vaši kolegové, na nějaké prototypy automobilů, které byly dotažené do konce, ale nikdy nebyly představené veřejnosti? Pokud ano, proč se tak stalo?

K takové situaci, že by byl projekt dotažen až do konce a nedostal se na trh, dochází velmi zřídka. Vzpomněl bych si maximálně na jeden případ. Na druhou stranu každý vůz vzniká v několika variantách a do sériové výroby se nakonec dostane jediný – ten nejlepší návrh. Takže za každým projektem vlastně zůstane několik návrhů, které veřejnost nespatří vůbec, případně až za řadu let v depozitáři Škoda muzea.

Pomyslel jste někdy na to, že nápady, které se kdysi zdály být šílené a nereálné, se promění ve skutečnost? Například nápad promítání autoatlasů na čelní sklo nebyl tak daleko od dnešních GPS navigací.

V dětském věku jsem byl fascinován romány J. Verna, který například detailně popsal let na měsíc o více než 100 let dříve, než jej astronauté na palubě Apolla 11 poprvé uskutečnili. Při vývoji automobilů jsem zaznamenal celou řadu nadčasových nápadů a vizí, které na svou realizaci stále čekají. Na druhou stranu je nutné podotknout, že v řadě případů brání jejich realizaci platná legislativa – jako například v případě plně autonomního řízení.

Můžete prosím stručně popsat, jak probíhá vývoj automobilů  ŠKODA AUTO, kolik oddělení se na vývoji podílí a jak dlouho trvá celý proces?

Moderní automobil je složitý mechanismus sestávající z tisíců dílů, který musí spolehlivě sloužit svému majiteli řadu let v jakýchkoliv podmínkách kdekoliv na světě. Vývoj nového vozu trvá přibližně 4 roky a na jeho začátku je koncepční fáze, kdy je těžiště aktivit v útvarech předvývoje a designu, dále následuje fáze konstrukční, kde se zapojují konstrukce karosérie, agregátu, podvozku, elektriky a elektroniky a vývoj vozu končí ověřovací fází, kde jsou prováděny zkoušky na prototypech a předsériových vozech. Na vývoji jednoho nového vozu se podílí přes tisíc expertů z mnoha oborů a probíhá kromě Mladé Boleslavi i na řadě pracovišť koncernu VW. Jedna z klíčových kompetencí vývojáře automobilu je tedy komunikace, a to i cizojazyčná.

Kdy a jak vzniká myšlenka nějaké změny stávajícího modelu automobilu, ať už je to menší obměna, nebo kompletní změna modelu? Přichází inputy z vnitřku firmy, zvenčí – či obojí?

Změny stávajících modelů probíhají v pravidelných cyklech. Rozsah změn je na počátku vývoje vozu vždy detailně diskutován a v této diskusi se zohledňují všechny vnitřní i vnější vstupy jako jsou inovativní nápady, nové dostupné technologie a materiály, trendy a požadavky zákazníků, změny legislativy a další.

Platí, že vývojář v automotive průmyslu musí být ve své podstatě vizionář?

Vývojář v automobilce musí být rozhodně člověk kreativní a otevřený novinkám a moderním technologiím a zároveň komunikativní, vytrvalý a pracovitý, aby dokázal vize nejen definovat, ale i realizovat.

Co Vás na Vaší práci baví nejvíc?

Ve vývoji mám na starosti vývoj aerodynamiky vozu. Na aerodynamice mě baví zejména to, že se jedná o komplexní disciplínu s velkým přesahem. Při vývoji aerodynamiky je nutné skloubit znalosti z oboru fyziky a mechaniky tekutin (ty jsou nutné pro pochopení fenoménů proudění okolo vozu) se znalostmi automobilové techniky a jednacími dovednostmi (aby se naše návrhy na zlepšení aerodynamiky mohly na vyvíjeném voze úspěšně realizovat). Obecně je práce ve vývoji atraktivní zejména díky možnostem práce s nejmodernější technikou a vybavením a zároveň v početném a pestře složeném týmu expertů mnoha rozličných profesí.

Je těžké získat nové kolegy do Technologického vývoje?

Získávat nové kolegy do týmu není rozhodně snadné a daří se nám to zejména díky úzké spolupráci s univerzitami, kde se o sobě snažíme oslovit případné zájemce ať už formou přednášek, případně nabídkou diplomových prací, praktikantských stáží a podobně.

V rámci programu „Ozvěny budoucnosti“ se už množí nové vize. Jak je vnímáte Vy, z pohledu zkušeného vývojáře automobilů?

Zaujal mne počet vizí a jejich rozmanitost i originalita. Je vidět, že autoři nad budoucností osobní dopravy resp. automobilismu skutečně přemýšlejí z mnoha úhlů pohledu. Osobně mám s řízením auta spojené pozitivní emoce – radost z jízdy, pocit svobody. Za volantem často relaxuji. Jsem rád, že se mezi vizemi objevují i takové, které pamatují i na tyto pozitivní emoce, které může automobil a jeho řízení u člověka vyvolávat.

Zaujal Vás některý ze současných nápadů natolik, že jste sám začal přemýšlet nad jeho proveditelností a realizací?

Velmi mne zaujala vize č. 190 – kdy by si každý zákazník mohl svůj vůz sám navrhnout podle svého vkusu. Pomocí technologie 3D tisku by patrně tato vize šla realizovat. A rovněž vize č. 175, která se týká aerodynamiky. Zde si realizaci zatím představit neumím, ale určitě o ní budeme s kolegy přemýšlet.

Kdo je Jan Jagrik?

Ing. Jan Jagrik působí ve společnosti Škoda Auto více než 16 let. V současnosti vede tým vývoje aerodynamiky vozu

Autor: red

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Škoda Kodiaq: Drsná pravda o českém medvědovi!

Náš autotest: Škoda Rapid Monte Carlo