Chlapi v reklamách: přehlídka šašků!
Z nás chlapů dělají v reklamních spotech v televizi pěkné šašky. Má to ale jasný důvod.
Chlapi jako kašpaři
Každý z nás si určitě vybaví pár reklam z televize. Snažíme se jim všemožně utéct, přepnout na jiný program, ale jejich otravné znělky nám často uvíznou v hlavě. Zaměřme se ale na ty, jejichž cílovou skupinou jsou primárně ženy. Tedy převážně reklamy na různé čistící přípravky, mycí prostředky na nádobí, prací prášky apod. Spousta z nich má jedno společné: udělat z muže hlupáka.
Ty moje prasátko!
Takové reklamy zobrazují chlapa jako kašpara, který si pokydá, případně jakkoli jinak ušpiní, nejlépe úplně novou, nebo alespoň čistou košili. Neví nic o skvělé hypotéce, ani o výhodném pojištění. Neumí ani zvládnout dítě. Chytrá žena, která je nad věcí, musí přijít, a situaci jednoduše a s úsměvem vyřešit. V takové reklamě navíc často najdeme muže, který vypadá (i se chová a tváří) jako šašek, zatímco jeho moderní žena je krásná i chytrá a vždy připravená tomu svému „joudovi“ udělit nějakou tu radu, nasměrovat ho, pomoci mu z průšvihu nebo ho alespoň pokárat jako malého kluka.
Ženská nám to nandá
Kde se vzal tento trend? Nebo to není trend, ale jen opisování reklam jedné od druhé? Vzpomeňme reklamy zaměřené na muže, například na nové vozy, domácí nářadí nebo holicí strojek. Proč v „našich“ reklamách neztrapňujeme ženské? To by veřejnost asi těžko pobrala! Tak jak to, že každý otec od rodiny, který je v televizi, musí být vyobrazen jako nesoběstačný trouba? To zjevně nikomu nevadí. Tyhle reklamy se mají líbit ženám, takže se dá usoudit, že některé naše samice mají skrytou touhu se na nás chlapy vytahovat. Další možnou příčinou může být marketingový team složený převážně z žen. A možná jsou to ženy naštvané na všechny ty špinavé mužské, co se chovají nevhodně, a tímto způsobem jim dávají co pro to.
Něco je špatně
Pravdou je, že drtivá většina reklam, i ty na zboží pro muže, je zacílená primárně na ženy, neboť ony jsou tou pravou kupní silou. Je ale třeba uvědomit si jednu věc. Tento jev, spojený samozřejmě s emancipací, nám nepřináší nic dobrého. Dříve měl mužský vzor, ideál, předestíraný společnosti, podstatně větší váhu. Dnes není živitelem jen hlava rodiny, ale zatraceně, ať muž zůstane mužem a žena ať zůstane ženou! Přestaňme bourat tyto archetypy. Nezapomínejme, jak snadno se necháme televizí ovlivnit a jak tvrdě zasahuje děti a dospívající. Možná, že s vámi u stolu sedí také synek, který vám příště, až si od něj budete půjčovat peníze, dá rovnou pár facek. Proč by ne, když v televizi vidí samé taťky, kteří vypadají, jako když sami neumí ani dojít na poštu.
Pozitivní vzor
Realita je taková, že neexistuje na světě obor, ve kterém je žena lepší než muž, včetně kadeřnictví nebo vaření – nejlepší kuchaři i kadeřníci jsou pořád muži. To ovšem platí převážně pro špičky v oboru. Jsou samozřejmě i ženy, které to umí vzít pořádně do vlastních rukou, jako G. I. Jane, chytrá horákyně nebo Lara Croft.
Faktem zůstává, že nejen filmová postava, může být pozitivním vzorem. Reklama vzor pro společnost představovat nemusí, určitě by ho ale neměla shazovat.
Jak vnímáte reklamu vy? Necháte si od ženské utírat zadek? Jste také za idiota?
Autor: Eduard Havel
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Takhle hrozně dopadnete, když budete jíst ve fast foodech