Čeští závodníci prozradili strategii pro Dakar 2018. Jaká jsou jejich očekávání a jaká technická vylepšení mají jejich vozy?

Dakar 2018 je brzy tu. Přesuny už odstartovali tuhle nezastavitelnou mašinérii, na kterou se všichni těšíme. Jakou strategii mají naši závodníci pro ročník 2018? My to víme.

Dakar 2018

Slavná rally se v příštím roce pojede už po čtyřicáté a závodní karavana tentokrát ve 14 etapách prolétne z Peru přes Bolívii do Argentiny. Dakar tak bude o dvě etapy delší, což se projeví na kondici jezdců i jejich strojů.

Sestava týmu pro Dakar 2018 zůstává nezměněna

Stejně jako posádka žluté liazky. Pilot Martin Macík mladší pojede slavný závod už pošesté, navigaci si vzal na starost opět František Tomášek a techniku jistí Michal Mrkva. Jediným novým členem týmu je motorkář Jan Brabec, několikanásobný mistr ČR v motokrosu, který se těší na svůj první start.

Mechanici do poslední chvíle pracovali na dakarských speciálech, aby mohly projít technickými přejímkami ve francouzském přístavu Le Havre a vydat se na plavbu směr Lima. Macíkův kamion Franta má letos několik zásadních vylepšení. Včetně nového motoru ho bude zdobit startovní číslo 510. Jan Brabec pojede na Husqvarně 450 Rally s číslem 91.

Řeší se detaily

Vše je naplánováno do posledního detailu, ale zároveň je všem jasné, že na Dakaru se může stát cokoliv, že bude třeba vypořádat se s nečekanými událostmi, a že v Jižní Americe čeká další velké dobrodružství. Jaká bude taktika? Pořád plnej a neubírat. Zvládnout to a zároveň se u toho dobře bavit,“ říká Martin Macík a Jan Brabec dodává: “Mým cílem je, aby mě Mates s kamčákem na trati nevytroubil.“

Delší trať vyžaduje lepší fyzičku a sehraný tým

„Organizátoři slibují, že bychom opravdu měli závodit slibovaných 9000 km. To nám vyhovuje. Jsme dobře fyzicky připraveni, máme spoustu sil, dokážeme se podržet a neztrácíme náladu, když jde do tuhého. Pokud vám dobře funguje tělo, jste v pohodě i psychicky, dokážete se koncentrovat, což je v tak náročném závodě zásadní. Zároveň už z minulých ročníků víme, že rozmary počasí střídají zdravotní komplikace nebo nálety obtížného hmyzu a důležité je nečekanou situaci pokaždé zvládnout, což je se sehraným týmem vždy jednodušší,“ říká Martin Macík.       

Na poušti, jako doma

„Myslím, že hned úvodní etapy budou patřit mezi nejnáročnější. Začátek soutěže se odehraje v peruánských dunách. Po dlouhé době pořádný písek, všichni jsme natěšení. Ale bude se chvátat, a to v poušti nepřináší nic dobrého,“ dodává manažer týmu Martin Macík starší. Závod se letos může rozhodovat už na začátku. Obzvlášť v kategorii kamionů mohou časové ztráty nabrané v písku zásadně zamíchat pořadím.

Příprava na africké rally El Chott

Proto kompletní tým nedávno absolvoval (a vyhrál) africkou rally El Chott. V afrických dunách se testovala jak technika, tak umění jezdců. „Učili jsme se číst písek i vykopávat Frantu. Byla to těžce vykoupená, ale o to cennější zkušenost,“ popisuje Macík. „El Chott byla velká prověrka, závod mi hodně pomohl v navigaci a odladil jsem tam i spoustu technických detailů,“ dodává Jan Brabec.

Jak na extrémní nadmořské výšky? Pochoďáky v Andách!

Tým letí do Limy 2. ledna. Ale Martin Macík s Františkem Tomáškem a Honzou Brabcem odlétají už 27. prosince – do peruánského Cusca, kde se budou týden před Dakarem aklimatizovat. „Ubytujeme se v hotelu, který stojí ve výšce 3 300 metrů nad mořem, budeme chodit na túry, cvičit, saunovat se, regenerovat. A hlavně si před závodem vyčistíme hlavu, všichni už se na tu pánskou jízdu těšíme,“ plánuje navigátor František Tomášek.

Ten si horské úseky s nadmořskými výškami kolem 4000 metrů nad mořem zatím neoblíbil. „Je to opravdu náročné, bolí vás hlava, špatně se dýchá, jste zpomalení, představte si něco mezi opilostí a chřipkou, to vše v kamionu řítícím se celý den nekonečnými zatáčkami. Věříme, že se v Cuscu aklimatizujeme a na Dakaru už to bude hračka,“ dodává Tomášek.

Hudbou proti trudomyslnosti

Kromě zmiňovaných úvodních dun očekává tým druhý kritický úsek v Belénu, po přejezdu do Argentiny. „To je peklo na zemi, obrovské vedro a těžký terén. Navíc budeme už v druhé polovině, takže vše bude „načaté a vykloktané“. Předpokládám, že právě tady může nejvíc jezdců odpadnout. Belén bude očistec pro všechny. Po něm už budou následovat rychlé a prašné etapy, ve kterých bude třeba hlavně držet krok, a které známe,“ říká Martin Macík.

Budou dlouhé přejezdy

V druhé části závodníky čekají také dlouhé přejezdy, na které se posádka kamionu vyzbrojila novým „audio systémem“ v kabině. „Pořídili jsme si na přejezdy sluchátka, do kterých si můžeme pouštět hudbu na vzpružení. Zároveň se díky novému systému mezi sebou krásně uslyšíme, nebudeme na sebe muset řvát a hlavně nám nebude ještě týden po Dakaru hučet v hlavě,“ doplňuje mechanik týmu Michal Mrkva.

V průběhu závodu se všichni budou pravidelně hlásit ze svých profilů na Facebooku a podělí se o všechny detaily svého dobrodružství. Držme jim palce! Budeme vás kluci sledovat!

Autor: red

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Dakar 2018: šílenství odstartovalo! Stroje se vydaly na oceán. V přístavu bylo rušno!

Češi na Dakaru: exkluzivní rozhovor s Martinem Prokopem