Autopilot: co brání autonomní jízdě

Podle sci-fi filmů to vypadá, že není nic jednoduššího, než postavit auto, které samo řídí. Vždyť kdo sledoval Knight Ridera a jeho parťáka Kitta, musel si myslet, že v roce 2016 už budou zcela běžně jezdit vozy automaticky. Na čem to vázne?

Je to sotva pár týdnů, co svět obletěla zpráva o smrtelné nehodě – vůz skončil pod návěsem náklaďáku. Takových nehod se po celém světě denně odehrají desítky. Čím byla tato výjimečná? Šlo o automobil Tesla a řidič jej neřídil. Přesněji řečeno, vůz byl v režimu autonomní jízdy. Policie oznámila, že muž měl puštěný DVD přehrávač a na něm byl puštěný Harry Potter. Takže ačkoliv měl řidič dávat pozor a sledovat provoz, věnoval se něčemu jinému. Evidentně tedy jeho chyba, za kterou zaplatil cenu nejvyšší.

Koupíte si auto za 2 miliony a ono vás zabije. Smůla.

Koupíte si auto za 2 miliony a ono vás zabije. Smůla.

Technika: není připravena

Tzv. funkce Autosteer funguje u Tesly tam, kde je vodorovné značení na silnici, tedy souvislé čáry a kde má vůz naprosto přesné mapové podklady. Na rozdíl od jiných řešení totiž nepoužívá až zase tak moc senzorů. Využívá adaptivního tempomatu, čelní kamery a ultrazvuková čidla pro monitorování vozu okolo. Právě kombinace kamery a adaptivního tempomatu měla zafungovat a zabránit srážce s návěsem. Jenže ten byl bílé barvy a proti jasné obloze nedokázala kamera identifikovat jeho hrany, zkrátka jej neviděla. Adaptivní tempomat pak využívá klasický radar – jak známo, ten se nemusí odrážet od všech předmětů a záleží na úhlu, pod jakým paprsky dopadají. Zkrátka kombinace nepříznivých okolností.

Technický problém je právě v nekonečném množství kombinací, které na silnicích můžou nastat. To co člověk vidí zcela jasně, to je pro počítač jen shluk nul a jedniček. Kamera vozu ve skutečnosti nevidí to co my. Dokonce ani nezpracovává celý obraz, na to by byl třeba obrovský výpočetní výkon. Každý snímek z kamery se velmi zjednoduší, najdou se kontrasty a hrany, na základě těch dochází k vyhodnocování objektů. A co počítač nemá uložené jako vzor, to poznává jen velmi složitě.

Chybí umělá inteligence

Dlouhé roky se tu mluví o umělé inteligenci, ale bohužel zatím nic takového neexistuje. Nejlepší cesta, kterou dnes vývojáři umí, je heuristika. To je postup, při kterém se tvoří algoritmus řešení problému, který si nemusí vždy poradit s daným problémem a také nemusí být nejefektivnější. Jinými slovy, počítač musí improvizovat, což není jeho silná stránka. Silná stránka počítačů je u konečného počtu řešení. Taková pračka má strašně jednoduchý život. Je naprogramovaná krok za krokem a anomálie se zde prakticky nevyskytují. Jenže řízení vozu je prakticky jedna velká anomálie a počítač není možné připravit na všechny eventuality, které můžou nastat. Jaké je řešení? Je to vyšší výkon. Už dnes mají mikroprocesory a čipy opravdu brutální výkony ve srovnání s tím, kde byl výkon zhruba před deseti lety. Pořád je to ale málo, ještě pár let bude trvat, než výkon CPU bude na takové úrovni, aby byla heuristika někde na úrovni toho, co můžeme označovat za umělou inteligenci.

Bezpečněji, než člověk?

Všichni očekávali, že PR oddělení Tesly „stáhne ocas mezi nohy“, spustí se lavina omluv a šetření a do té doby budou autopiloty pozastaveny. Jenže to se nestalo a vypadá to, že v Tesle byli na tuto situaci moc dobře připraveni. Okamžitě vyrukovali s argumentem, že šlo o první smrtelnou nehodu za 210 milionů kilometrů, které autopiloty ujely. A že u průměrného řidiče v USA se tak stane každých 151 milionů kilometrů. No, co si budeme povídat, je to hodně slabý argument. Autopilot může fungovat jen za určitých podmínek, kromě toho se tady bavíme o smrtelné nehodě. Těch běžných nehod jsou na YouTube stovky.

Vybrali jsme jedno, kde se Autopilot najednou rozhodne přejet do protisměru. Pokud by řidič zasáhl jen o sekundu později, ve statistikách už bychom asi mohli psát o 2 mrtvých na 210 milionů kilometrů.

Veřejný betatest

Tesle patří dík za to, že prozkoumává nové cesty a že se nebojí pustit testování autopilota mezi reálné lidi. Jsme si jisti, že žádná jiná automobilka na světě by nedala všanc svoji pověst – aby vycházely titulky, že nějaké auto zabilo řidiče. To je PR sebevražda. Ještě větší dík ale patří majitelům těchto vozů, kteří si do nich troufnou sednout a svěřit svůj život hrstce integrovaných obvodů. Právě sběr telemetrických dat je pro rozvoj autopilotů naprosto klíčový. Je samozřejmě hloupé si sednout do auta, nechat jej řídit a sledovat u toho film. Takto by to vypadat nemělo, řidič by měl stále dávat pozor na to, jak autopilot řídí. Jenže řidiči jsou neuvěřitelní, podívejte se na video, co všechno dělají, když Tesla řídí.

Chybí legislativa

Pandořina skříňka je otevřená. Kdo může za smrt řidiče? Může si za ni sám, protože se měl věnovat řízení? Může za to prodejce auta, který mu prodal sebevražednou zbraň? Může za to automobilka a tedy její management? Může za to vývojář, který psal software, který špatně vyhodnotil situaci? Může za to výrobce kamery, protože nedokázala správně interpretovat kontrastní scénu? Kdo ponese odpovědnost? A co běžná nehoda? Bude muset mít autopilot speciální pojistku? Protože pokud řidič neřídí, tak přece nezaviní nehodu. Takže po kom se budou vymáhat škody?

Budoucnost

V následujících 10 letech se nemusíme bát toho, že by autonomní auta jezdila mezi námi a zabíjela nás. On to ani nebude nějaký boom, kdy tu najednou začnou být autonomní vozy, ale všechno půjde cestou evoluce. Už dnes umí automobily zaparkovat bez pomoci řidiče. Asistent pro jízdu v koloně umí při nízkých rychlostech jet zcela automaticky. Za chvíli bude realitou asistent pro jízdu po dálnici, kdy se auto bude „držet“ vozu jedoucím před ním, to všechno jsou věci, které jsou na spadnutí. Přijdou k tomu asistenti pro jízdu ve městě, asistenti pro zcela automatické parkování – kdy v obchodním centru vystoupíte u vchodu a auto si pojede „někam“ zaparkovat. Počítejte s tím, že auta dostanou omezovače, aby ve městech nemohla jezdit rychleji, než je povolená rychlost, i to budou dílčí kroky k autonomní jízdě. Takovými postupnými kroky se dostaneme k autonomním vozům, jaké můžete znát ze sci-fi filmů. Třeba jako je Minority Report. Co vy na to?

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Arzenál Policie ČR: jak vám změří rychlost a jak se bránit

Náš autotest: Nissan Leaf