Automobilismus v ČR: jaké vozy Češi nejvíce kupovali a kupují? Které značky aut jsou nejoblíbenější? Nahlédněte do statistik!

Automobilismus k moderní době neodmyslitelně patří, což samozřejmě platí i pro Českou republiku. Jaké značky aut se ale u nás nejvíce vyráběly a vyrábí? A která vozidla byla a jsou nejoblíbenější? Nahlédněte do zajímavých statistik.

Automobilismus v ČR. Jaké vozy Češi nejvíce kupovali a kupují?

Počátky tuzemských automobilek

Historie českého automobilového průmyslu se začala psát na konci 19. století. V roce 1897 totiž společnost Ignatz Schustala & Comp. vyrobila v Kopřivnici vůz NW Präsident, což byl jeden z prvních automobilů ve Střední Evropě. Tento výrobce následně několikrát změnil název, až se nakonec přejmenoval na Tatra. Mimochodem, Ignác Šustala založil tuto firmu v roce 1850 a původně se zabývala výrobou kočárů a bryček. Dnes se jedná o třetí nejstarší automobilku celosvětově, která stále ještě funguje.

Na našem území ovšem vznikaly i další důležití výrobci automobilů. Za zmínku stojí především Laurint & Klement. Ačkoli společnost fungovala jen mezi lety 1895 a 1925, následně byla odkoupena strojírenským podnikem Škoda a světlo světa spatřila firma Škoda Auto, která začala postupem času českému automobilovému průmyslu dominovat. Na počátku 20. století navíc vznikly i další důležité automobilky, a to RAF (později Liaz), Praga nebo Walter, a o něco později Sodomka (časem Karosa a posléze Iveco Czech Republic).

Jaká auta u nás nejvíce brázdila silnice za „bolševika“?

V současné době mohou čeští motoristé vybírat ze stovek modelů automobilů z celého světa. V dobách komunismu tomu tak nebylo ani náhodou. V roce 1989 šlo kupříkladu volit mezi 21 automobily, které šlo koupit v běžné distribuční síti. Jednalo se především o „Škodovky“ a vozy ze spřátelených zemí komunistického bloku. Výběr tedy nebyl velký a navíc to ještě ani zdaleka neznamenalo, že všechny vozy byly dostupné. Tak například v roce 1988 bylo na podzim 120 000 zájemců o vozy značky Lada. Ročně se jich ovšem do Československé socialistické republiky dostalo 10 000, tzn. 12× méně…

Mnozí lidé, a to především ze starší generace d0dnes se slzou v oku vzpomínají na to, jak bylo před rokem 1989 lépe, a to i díky nižším cenám. Porovnejme ovšem situaci na socialistickém trhu s auty s tím dnešním. Aktuálně jsou totiž jednotlivé značky nejen dostupnější, ale také výrazně levnější. V roce 1989 museli zájemci zaplatit za tehdy úplně novou Škodu Favorit 84 600 Kč. Průměrný plat přitom činil 3 170 Kč, tedy 26,7× méně. V prvním čtvrtletí letošního roku přitom dosáhla průměrná mzda na 30 265 Kč. Za úplně novou „Škodovku“ bychom tedy v tomto poměru zaplatili přes 808 000 Kč. Se vší úctou k výrobkům této značky, takové peníze by asi „nevydal“ nikdo z nás.

Podíváme-li se v každém případě na dostupnou statistiku nejpoužívanějších automobilů z konce roku 1988, zjistíme, že lidé nejvíce jezdili vozy Škoda 120L (481 241 kusů), Škoda 105 (430 939) a Škoda 100/110L (412 927). Následovala vozidla zahraničních automobilek, a to Lada 1200 (165 306), Trabant (132 422) a Wartburg (113 116). Z těchto statistik jasně vyplývá, že jedinou stálicí na našem automobilovém trhu je automobilka Škoda, která je u nás nejoblíbenější dodnes…

Český automobilový průmysl v současnosti

V roce 2017 byl v České republice vyroben rekordní počet osobních automobilů, a to 1 413 881 kusů. To mimo jiné znamená, že nový osobní vůz u nás opustí výrobní linku každé 22,5 sekundy! Největší podíl na trhu s osobními automobily, a to 60,7 %, má společnost Škoda Auto, která v loňském roce prodala 413 881 vozidel, což znamenalo meziroční vzrůst o 5,19 % a nové maximum této značky. Na českém území ovšem vyrábějí svá auta i další automobilky, a to především Hyundai, Toyota, Peugeot a Citroën.

Co se týče nákladních automobilů a autobusů, vloni rovněž došlo k výraznému vzrůstu produkce, a to o 11,7 % a 5,5 %. Největší podíl na trhu měla přitom Tatra, respektive Iveco Czech Republic.

Nejprodávanější vozy v České republice

V loňském roce došlo k většímu zájmu o automobily i u samotných motoristů. Na rozdíl od roku 2016 se zvýšil prodej o 4,6 % a nově registrováno bylo 271 595 vozidel. Situace od dob komunismu se přitom příliš nezměnila, neboť u Čechů stále vedou „Škodovky“ (nově registrováno jich bylo 84 138, přičemž vede Octavia, následována Fábii, Rapidem a Superbem). Společnost Škoda Auto je od roku 1991 součástí koncernu Volkswagen, a právě auta s touto značkou jsou u nás druhá nejoblíbenější. Přesto se jich prodalo „pouze“ 26 492 kusů. Na dalších místech potom figurují Hyundai, Ford, Dacia, Renault, Kia, Peugeot, Mercedes-Benz a Toyota.

Jaká je aktuální situace v zahraničí?

Asi už nebude žádným překvapením, že rovněž v celosvětovém měřítku bylo v roce 2017 prodáno více aut než předloni. Konkrétně se prodalo 94,5 milionu osobních vozů, což je meziroční nárůst o 2 %. A jaké auto vlastně drží globální primát? Jedná se o model Toyota Corolla, jehož se prodalo 1 224 990 kusů! Populární jsou také vozy značek Ford, Volkswagen a Honda. Celosvětově si navíc vůbec nevede špatně ani Škoda, jež koneckonců cílí především na zahraniční trh. V loňském roce byla i mimo ČR nejoblíbenější Škoda Octavia, a to s 418 111 prodanými kusy. Díky tomu jí patří 26. místo.

Zajímavé je, že zatímco v zahraničí jsou velmi populární automobily Honda (v první desítce nejprodávanějších aut se objevily modely Civic a CR-V), u nás tato značka příliš nefrčí.

A jaké je to vaše nejoblíbenější, na které nedáte dopustit?

Autor: Petr81

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Tohle jsou nejočekávanější auta roku 2018. Sporťáky i futuristický design!

Nákup nového auta: na co si dát pozor a jak ho zajistit proti krádeži?