Apple a jeho kontroverzní funkce blokování reklam. Cesta do hrobu?
Apple vyhlásil válku Googlu a šokuje. Odborníci spekulují, že udělal něco, co ohrozí jeho budoucnost. Stojí mu inovace, která se týká blokování reklam, za to? A co z toho budete mít vy?
Kluci z Kalifornice se už měsíce snaží zaujmout za každou cenu. Poté, co šokovali svět zprávou, že chtějí vyrábět auta, 9. září 2015 představili novou generaci iPhonu, čímž rozhodně neskončili.
Operační systém iOS 9 je průkopníkem v tom, že má funkci blokování reklam, kterých má každý dost. I vy? Tak to už určitě víte, co s tím!
Poptávka frustrovaných uživatelů
Crystal, tedy aplikace, která momentálně dost frčí, je přes Apple Store ke stažení za 99 centů a jejím stvořitelem je britský softwarový vývojář Dean Murphy, který si momentálně mne ruce.
Nová verze iPhonu byla uvedena na trh 16. září a za prvních 12 hodin si blokaci reklam (v té době byla gratis) určenou pro mobilní zařízení Applu stáhlo více než 100 000 lidí, což Murphyho dílo zařadilo mezi 10 nejpopulárnější aplikací na blokování reklam.
Ale ne všichni jsou maximálně spokojení, což je patrné z diskuze těch, kdo už si aplikaci stačili stáhnout. Mrkněte na video.
Otec se kaje
„Z dosažení tohoto úspěchu nemám dobrý pocit. I když je blokátor prospěšný pro mnoho lidí, jsou i tací, které jeho existence bolí,“ uvedl autor na svém blogu.
Spotřebitelé však nápad vítají, neboť konečně přišla ta doba, kdy aspoň v tom mobilu nikdo nikoho neotravuje proti jeho vůli, nedochází ke zpomalování prohlížení webu, šetří se data, často se prodlužuje výdrž baterie, jenže… Experti to vidí jinak. Reklamy mnoha lidem fakt platí účty. A od toho prý média jsou…
Nepřítel jménem bannery?
Blokování by se údajně mohlo stát velkou hrozbou pro on-line vydavatele, kterým se výrazně zkrátí zisky. Proč zrovna teď? Vždyť blokátory tu už nějakou dobu jsou! To jo, ale dřív byly poměrně omezené a nepředstavovaly hrozbu pro digitální reklamní sítě. Až do nedávné doby, když se Apple rozhodl pro eliminaci reklam ve webovém prohlížeči Safari (výchozí webový prohlížeč na iPhonu).
Jablko tak udělalo vážnou díru do reklamních příjmů Googlu neboli svého největšího rivala. Představte si, že prostě v pondělí přijdete do práce a zjistíte, že půlka nebo dokonce až 85 % příjmů vaší firmy vzala „voda“. Nejspíš vás klepne! Ale Google má naději. Aspoň zatím.
Reklama jako ekonomický motor
List The Guardian sice poukazuje na to, že pokud uživatel aktivně stáhne nějakou z nových aplikací jako je Crystal, Peace či Clean uvidí stále ty stejné reklamy jako dřív, nicméně dochází ke snížení objemu dat asi o 30 %.
Není to tedy nic zásadního, spíš se jedná o celkem primitivní filtraci bez možnosti zasahování do obsahu stránky a řady dalších věcí. (Blokace inzerce například funguje pouze v Safari.) I tak však někteří tvrdí, že to Applu zlomí vaz.
Obě strany mají podle odborníků neuvěřitelně hluboko do kapsy. A taky inženýry, kteří mají hodně motivace pro to, aby válku o peníze vyhráli. Asi není nutné dodávat, že jedni se snaží o vytvoření reklam, které se nedají zablokovat. Komu fandíte vy?
Víte, že…
Apple a Google spolu válčí už zatraceně dlouho…
Bývalý CEO společnosti Apple Steve Jobs vyzval prostřednictvím emailu ke „svaté válce“ proti Googlu již v roce 2010. Šlo o patenty od mobilní divize Motorola Mobility, která již patří čínskému Lenovu. Nebyl to první ani poslední konflikt, který mezi sebou tihle dva giganti měli. V budoucnu se jistě můžeme těšit na další.
Autor: John McClane
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Apple a jeho hodinky. Dost drahá sranda!