7 tipů, jak připravit auto na zimu
Zima bývá pro auto nejhorším obdobím. Staří dědci ví moc dobře, proč mezi říjnem a dubnem vyjedou jen na dušičky a zbytek zimy auto spinká v garáži. S dobrou přípravou se ale není čeho bát.
Pokud chcete, aby tohle období nebylo pro vašeho čtyřkolého miláčka pohroma, je třeba připravit auto na zimu. Naštěstí to není až zase taková tragédie, tak pojďte do toho!
1. Čistota půl zdraví
Sníh karoserii nevadí. Je to vlastně jen voda, která nic strašného nedělá. Jenže zimní silnice, to jsou stovky tun soli, které rozežírají lak a to je špatné. Proto je třeba se připravit. Nejsme masochisti, abychom chtěli, abyste celý den strávili ručním voskováním. Dnes se nemusíte bát myček s pěnovými kartáči, ty laku nic neudělají. Takže aspoň jednou měsíčně zajeďte do myčky, nechte opláchnout sůl a nechat nanést vosk. Stojí to do 200 Kč a i tento vosk pár týdnů vydrží.
Náš tip: Vychytávejte ruční mytí na slevových serverech. Prakticky pořád je zde nabídka na ruční mytí, které je vždy pečlivější. Určitě vyzkoušejte i mytí párou. Je šetrné i pro nové vozy.
2. Gumy a těsnění
Už se vám v zimě stalo, že dveře jaksi přimrzly a nebylo možné je odtrhnout? Snadná pomoc! Kupte si silikon ve spreji a všechny těsnění, ve dveřích i v kufru nastříkejte a rozetřete hadříkem. Silikon se do těsnění vsákne. Guma nezteří a nebude přimrzat.
3. Akumulátor
Známá věc – akumulátor v nízkých teplotách ztrácí kapacitu. Přidejte k tomu to, že olej je v zimě tužší a špatné startování je na světě. O moderní akumulátory se téměř není jak starat, protože do nich nelze dolévat destilovaná voda. Ale je dobré jej v průběhu zimního období naplno nabít, třeba v půlce ledna. Pokud už máte starší baterii, třeba 4 roky a více, tak ji doporučujeme nabít právě teď a pak ještě třeba na konci ledna.
Nabíjení je velmi jednoduché. Stačí si koupit nabíječku a připojit ji na baterii. Žádný strach, fakt je to snadný jak facka, jako když nabíjíte telefon. Je lepší věnovat 20 minut vyjmutí baterie a jejímu dobití doma v teplíčku, než shánět v zimě novou baterii nebo někoho, kdo vám natočí auto.
4. Stírače
Počítejte s tím, že v zimě stírače odděláte. Na skle jsou krystalky ledu, které ničí stírací lištu. A to nemluvíme o tom, když jsou stírače přimrzlé a vy je utrhnete. To je jejich smrt, pak auto nebude hezky stírat.
Náš tip: Kašlat na značkové drahé stírací lišty, které stojí 800 Kč. OK, možná vydrží déle, ale ne moc. Je lepší koupit 2x za zimu stírací lišty z nějakého obchodního řetězce za 100 Kč a máte vyřešeno. Nové stírají dobře no a za ty prachy vám je nebude líto za 5 týdnů vyhodit.
5. Voda mrzne
Voda opravdu mrzne. Takže to chce mít nemrznoucí směs v ostřikovači. Ať hodí kamenem, kdo je bez viny – pokud vám voda zamrzne, není to ještě taková tragédie. U moderních aut je vše udělané tak, aby voda nic neroztrhala. Takže jak to řešit? Zajeďte do podzemní garáže, kde je teplota nad nulou a nechte tam auto 6, 8 hodin stát. Voda povolí a vše bude v cajku. A zrovna ji namíchejte s nemrznoucí směsí.
6. Startovací kabely
Pokud to přeci jen není s baterkou dobré, je fajn mít startovací kabely u sebe v autě. V lese je fakt neseženete. A už jste někdy zkoušeli auto startovat kabely? A šlo to? Ne? Není divu. Předloni technický guru českých motoristických novinářů, Martin Vaculík dělal test startovacích kabelů. A co myslíte? Prakticky všechny jsou na hov*o. Vyhozené prachy, zbytečnost. Takže pokud chcete s sebou vozit startovací kabely, tak si objednejte třeba Sheron 600A a máte klid. V testu dostaly dvojku.
7. Tekuté řetězy
Jedete na hory (ne, fakt nemyslíme Klínovec) a neberete si řetězy, tak jste blázni. Rakouské Alpy si to zkrátka žádají. Ale kdo by je jinak v autě vozil? Doporučujeme sáhnout po tekutých řetězech. Nastříkáte je na kolo a pomůžou na pár desítek až stovek metrů – pneumatika méně klouže a lépe zabírá. Není to samozřejmě zázrak, ale pomůže to vyškrábat se třeba na kopec. Za ty prachy to stojí.
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Volkswagen Golf GTI: Legenda na kolech v testu