10 otázek k elektromobilům, na které jste se nebáli zeptat

Elektromobily – zatím na ně lidé koukají jak na džihádistu ve vesnické hospodě. Nejvíc se ale bojíme toho, co neznáme. Pojďme to změnit.

Náš autotest BMW i3 mohl být jako každý jiný. Mohli jsme si říct o tom, jak auto jede, jak je komfortní, jaké z něj máme pocity. Jenže těch pár dní s BMW i3 se naprosto zvrhlo. Lidé nás zastavovali a kladli všetečné otázky. A protože se hodně opakovaly, rozhodli jsme se je sepsat a odpovědět.

Stačí zaparkovat a zvědavci se seběhnou.

Kolik to stojí?

To se dalo čekat. Každého nejprve zajímá cena. Základní verze vyjde na 954 200 Kč. Verze s větším akumulátorem pak vyjde na 989 300 Kč. V ceníku je pak ještě pár stránek s příplatkovou výbavou, pokud se rádi rozmazlujete, tak přihoďte ještě 200 000 Kč navrch. Je to moc nebo málo? To si musí rozhodnout každý sám.

Kolik to ujede na jedno nabití?

Popravdě, tato otázka je hodně zbytečná. Neměli byste řešit, jestli auto ujede 180 nebo 290 kilometrů, ale to, jak komfortně a rychle ho dobijete. Ale k tomu se dostaneme. S reálným dojezdem počítejte kolem 180 km.

Jak se to dobíjí?

Narazíte na tři nejrozšířenější případy dobíjení. Ten nejjednodušší je 230 V zásuvka, kterou má každý doma. Z ní se auto může dobíjet proudem až 12 A. Komfortně to jde v případě, že máte v garáží zásuvku. Večer dáte auto nabíjet, ráno máte nabito.

Druhou rozšířenou možností jsou veřejné dobíjecí stanice. Těch je jako máku. Najdete je snad ve všech obchodních centrech a v místech, kde lidé tráví hodně času. Pokud se každý den stavíte na nákup a necháte tu auto půl hodinky na nabíječce, máte vystaráno. Z 0 na 100 % by se pak baterka dobíjela cca 4 hodiny. Najít takovou dobíjecí stanici není problém.

Běžné nabíjecí stanice si na chodníku možná ani nevšimnete.

Zlatým grálem jsou pak rychlonabíjecí stanice. Těch není mnoho, ale je to fičák. Výkon těchto stanic je 50 kW! Z 0 na 80 % se baterie dobije za cca 30 minut. Pak už to jde o dost pomaleji. Čekat na 100% nabití je zbytečné.

Dobíjení je vlastně docela podobné tankování. Neteče benzín, ale elektrony.

Kolik mě stojí provoz?

V praxi počítejte s tím, že auto má spotřebu kolem 15 kWh na 100 km. A teď záleží na tom, za kolik nakupujete elektřinu.
Pokud máte úplně běžný tarif, bude vás 1 kWh stát něco mezi 4 a 5 Kč. Takže řekněme kolem 0,7 Kč na 1 km. K elektromobilu si ale můžete pořídit zvýhodněné tarify a pak jste na poloviční částce, možná i méně. Záleží na vašem prodejci elektřiny.
Nejzajímavější je, pokud si od poskytovatele elektřiny, například ČEZu, koupíte čip, se kterým si můžete dobíjet auto u veřejných stanic. Za čip platíte 450 Kč bez DPH (545 Kč s DPH) a dobíjíte si jak chcete. Klidně třeba každý den doplna. Pokud denně ujedete 80 km, za měsíc to máte 2400 km. 1 km vás pak vyjde na 0,23 Kč a tady už to může ve vás hlodat. To je desetinový náklad oproti autu s benzínovým motorem.

Proč to má na předním skle tolik nálepek?

To jsou kartičky pro možnost parkování na modré zóně v Praze. Co to znamená? V Praze existují 4 oblasti tzv. modrých zón. Abyste mohli na modré zóně parkovat, musíte si takovou nálepku koupit. A je sakra drahá! Ta nejdražší, roční, pro Prahu 1 vyjde na 36 000 Kč. Elektromobily mají výhodu. Mají ji za 100 Kč. Na všechny zóny. Takže za 100 Kč ročně můžete stát na všech modrých zónách. Kdo je z Prahy, ten ví, jakou má tohle cenu.

V Praze mají tyhle nálepky ukrutnou cenu.

Proč je to pro město dobré?

Auto jezdí naprosto čistě a tiše. Nevypouští žádné plyny, nezpůsobuje smog. Určitě budete argumentovat tím, že někde se elektřina vyrobit musí, a máte pravdu. Ale nemusí to být v místě, kde splodiny dýchají tisíce lidí. Elektřinu dnes vyrábíme relativně čistě, navíc s mnohonásobně vyšší účinností, než jakou nabídne spalovací motor. Právě ticho a čistota jsou hlavními argumenty. Kdo se v elektromobilu sveze ve městě, ten ho bude chtít.

Má to dostatečný výkon?

Tohle vás asi nejvíc překvapí. Z 0 na 100 km/h vůz zrychlí za 7,2 sekundy. To je hodnota, díky které nechá za sebou naprostou většinu aut na silnici. Od 70 km/h přitom už auto ztrácí. Tedy právě v nízkých rychlostech auto zrychluje jako drak. Může za to právě elektromotor. Plný výkon máte k dispozici okamžitě. Takže od semaforů vystřelíte rychleji než s hot-hatchem.
Maximální rychlost je pak omezena na 150 km/h. Dává to smysl. Jde o auto do města.

Jak víte, že se auto nabíjí nebo je nabito?

Stačí mrknout na telefon. Appka v mobilu mi o autě řekne úplně vše. Jestli se nabíjí, v kolik hodin bude baterie dobita na 100 %, jestli je auto zamčeno a mnoho dalšího. Na dálku si můžete aktivovat i klimatizaci, takže v létě jdete do vychlazeného auta a v zimě do zahřátého. Paráda!

Co ty materiály?

V interiéru narazíte na mnohem méně plastů, než u běžného auta. Ty příjemnější části jsou vyrobené z eukalyptového dřeva a působí velmi luxusně. Paráda! Velká část interiéru je vyrobena z jakéhosi podivného materiálu. Jde o vlákna Kenaf, která se vyrábí z rostliny ibišku konopovitého. Proč to? Materiál je velmi lehký, což je samozřejmě velmi důležité. A pravděpodobně je to taky hodně eco. BMW to píše na svém webu.

Má to budoucnost?

Pokud takto bude vypadat budoucnost, tak to bude naprostá pecka. To by vám mohlo stačit, ne?
Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Volkswagen Passat GTE: jste připraveni na budoucnost?

BMW 330i: Skloubení klasiky a moderny